Strategie

IATA: Centralny Port Komunikacyjny jest potrzebny w Europie

fot. materiały prasowe

Terminal tonący w zieleni, przykryty przezroczystą kopułą, z dachem w kształcie klucza albo litery X – tak może wyglądać Port Lotniczy Solidarność. Trwają prace przygotowawcze do zaprojektowania i budowy lotniska wraz z prowadzącymi do niego liniami kolejowymi. 

Koncepcje wyglądu lotniska zaproponowali spółce CPK – za pośrednictwem Ambasady Wielkiej Brytanii – architekci z uznanych biur projektowych: Chapman Taylor, Foster+Partners, Grimshaw, Zaha Hadid Architects, Benoy i Pascal+Watson. Opracowania posłużą jako inspiracja do dalszych prac, których celem jest stworzenie planu generalnego (tzw. master planu) CPK - między Warszawą a Łodzią, 37 km od stolicy. 

Według dotychczasowych założeń, w pierwszym etapie, który jest obliczony na 45 mln pasażerów rocznie, powstaną dwie równoległe drogi startowe o długości 4000 m każda (dwie następne planowane są w ramach kolejnych etapów). Znany jest wstępny układ m.in. dróg kołowania, płyt postojowych, terminali, stacji kolejowej zintegrowanej z terminalem pasażerskim, parkingów i dróg wewnętrznych.

– Dla lotniska spółka wytypowała wstępnie 125 elementów infrastruktury, których układ i lokalizację konsultujemy obecnie m.in. z liniami lotniczymi i podmiotami, które będą na lotnisku funkcjonowały lub świadczyły dla niego usługi – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. 

W tym celu w lipcu zaczął działać komitet konsultacyjny CPK powołany przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). – Zakładamy, że popyt na podróże wzrośnie w Europie do 2037 r. o ok. 50 proc. Budowa nowej infrastruktury jest potrzebna, więc koncepcja CPK to krok we właściwą stronę – mówi Rafael Schvartzman, wiceprezes IATA.

Spółka pracuje obecnie nad wyborem międzynarodowego doradcy strategiczno-technicznego z doświadczeniem w projektowaniu, budowie i zarządzaniu portami lotniczymi. W I kwartale przyszłego roku planuje zlecić masterplan, na podstawie którego docelowo powstaną projekty lotniska. 

Nieodłączną częścią CPK są inwestycje kolejowe. W ramach etapu zero, który ma być gotowy jednocześnie z lotniskiem, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, przede wszystkim Warszawa – CPK – Łódź. Ta linia dużych prędkości umożliwi przejazd z CPK do Warszawy w 15 minut, a z CPK do Łodzi w ok. 25 minut. 

Program Kolejowy CPK zakłada budowę 1600 km nowych linii (tzw. szprych) prowadzących z 10 kierunków do nowego lotniska i Warszawy. Do października spółka zakończy kolejowe konsultacje z reprezentantami organów administracji rządowej, samorządów województw i władz miast na terenie 12  województw. Trwa przetarg na inwentaryzację środowiskową „szprych”, która będzie elementem późniejszych decyzji środowiskowych. – Program Kolejowy CPK to pierwszy od ponad 40 lat kompleksowy pomysł na budowę w Polsce na dużą skalę nowych linii kolejowych – wyjaśnia Piotr Malepszak pełniący obowiązki prezesa spółki CPK.

Według raportu Baker McKenzie i Polityki Insight, CPK może przynieść Polsce dodatkowe od 4 do 7 proc. PKB. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. miejsc pracy. Z Testu Prywatnego Inwestora wykonanego dla części lotniskowej CPK wynika, że stopa zwrotu z inwestycji wyniesie ponad 10 proc.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

25 najlepszych polskich startupów

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?