Strategie

Polscy przedsiębiorcy chcą dbać o środowisko

fot. materiały prasowe

Ponad połowa polskich przedsiębiorców MSP podejmuje działania mające na celu zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego – wynika z badania „Leasing Index 2019” przeprowadzonego przez Santander Leasing.

Badanie dotyczy firm zatrudniających do 49 osób. – Małe przedsiębiorstwa często nie mogą sobie pozwolić na przygotowywanie strategii CSR czy na duże inwestycje w ekologię. Optymizmem napawa jednak fakt, że dostrzegają problem i reagują na niego w miarę możliwości. Najprostsze i najtańsze działania proekologiczne stają się normą – mówi Agnieszka Basińska, HR Partner w Santander Leasing.

Jak wynika z badania „Leasing Index 2019” aż 51 proc. badanych firm stara się minimalizować ilość wytwarzanych odpadów. Jeszcze więcej – 53 proc. – prowadzi segregację odpadów.

– O ile to drugie działanie można uzasadnić koniecznością – do tego obliguje nas prawo – o tyle ograniczanie produkcji śmieci to dowód na to, że idea „zero waste”, czyli „brak odpadów” przedostaje się z płaszczyzny prywatnej osób najbardziej zaangażowanych w ochronę środowiska do powszechnej świadomości. Polacy wiedzą, że jeśli nie weźmiemy się do pracy – nasza planeta utonie w odpadach – mówi Agnieszka Basińska.

Z badania wynika, że im bardziej skomplikowane jest podjęcie działań proekologicznych, tym mniej firm się w nie angażuje. Ekologiczne produkty, półprodukty, materiały i surowce w swoich działaniach wykorzystuje mniej niż jedna trzecia badanych 

(30 proc.). Jeszcze mniej (29 proc.) ma w planach inwestycje w ekologiczny i efektywny energetycznie sprzęt. 

– Bez wątpienia optymistycznym wnioskiem z naszego badania jest odsetek przedsiębiorstw, które namawiają pracowników do proekologicznych zachowań – to 40 proc. Santander Leasing sam jest firmą, która działania przyjazne środowisku wpisuje nie tylko w strategię biznesową, ale też na listę własnych, wewnętrznych priorytetów – podkreśla Agnieszka Basińska. Ograniczenie zużycia wody i papieru, sprzątanie najbliższego otoczenia biura czy rezygnacja z plastiku to tylko niektóre inicjatywy, które wdraża Santander Leasing. – Podobnie jak większość firm, które wzięły udział w badaniu, zmieniamy się na lepsze w oparciu o własną kreatywność i zapał pracowników. Od sukcesu działań proekologicznych zależy przyszłość Ziemi. I nie ma do tego sukcesu drogi na skróty – podsumowuje.

INFO

Santander Leasing (dawniej BZ WBK Leasing) to firma z 20-letnim doświadczeniem. Od 1999 r. sfinansowała ponad 300 tys. przedmiotów, w tym blisko 150 tys. samochodów osobowych i ciężarowych. Santander Leasing jest w ścisłej czołówce firm leasingowych, będąc wieloletnim liderem finansowania maszyn i urządzeń. Jako uniwersalny leasingodawca oferuje finansowanie szerokiej gamy środków trwałych klientom z sektora małych i średnich firm oraz korporacyjnym. 

Wyniki badania

51 proc. małych przedsiębiorstw stara się ograniczać wytwarzanie odpadów.

53 proc. firm prowadzi segregację odpadów w trosce o ochronę środowiska.

41 proc. przedsiębiorców coraz częściej korzysta z elektronicznych dokumentów (takich jak np. elektroniczne faktury) w celu ograniczenia zużycia papieru.

30 proc. małych firm deklaruje wykorzystywanie ekologicznych towarów w prowadzonej działalności.

29 proc. spośród małych przedsiębiorstw rozważa inwestycje w ekologiczny i efektywny energetycznie sprzęt.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Czy przenieść firmę za granicę

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty