Gospodarka

Innowacje i wydajność kształtują wartość rynku AGD

fot. Adobe Stock

Globalny rynek AGD osiągnie w 2019 roku wartość niemal 87 miliardów dolarów. Do 2023 ma wzrastać każdego roku średnio o 8,5 proc. W Polsce przewidywane wzrosty są znacznie wyższe – aż o 14,3 proc. rocznie. Głównymi czynnikami, które mają wpływ na wzrost sprzedaży urządzeń AGD są urządzenia wielofunkcyjne, łączność między urządzeniami, a także wygoda użytkowania

Na całym świecie coraz więcej klientów decyduje się na zakup nowego sprzętu AGD. W 2018 roku 25 proc. Polaków sięgnęło po sprzęt tego typu. W 2023 roku ma być to już co trzeci obywatel naszego kraju. Wtedy też wartość polskiego rynku osiągnie kwotę 771 milionów dolarów, czyli aż o 70 proc. więcej niż w chwili obecnej.

Wygoda jest w cenie

W 2019 roku rynek produktów małego AGD wzrósł na całym świecie o niemal 10 proc. Jego rosnąca popularność wynika w dużej mierze z trendu convenience – stawiania przez producentów na wygodę i ergonomię. Jednym z najważniejszych jest segment bezprzewodowych odkurzaczy, który odpowiada za ponad 40 proc. wzrostu małego AGD w skali globalnej. Ich wolumen sprzedaży w pierwszej połowie 2018 roku był o 51 proc. większy niż w tym samym okresie w 2017 roku . Bardzo wysoką dynamiką sprzedaży wyróżniają się również roboty sprzątające, a także odkurzacze do czyszczenia na sucho i mokro oraz ekspresy do kawy.

Coraz większe znaczenie mają również urządzenia typu smart. Ich udział rynkowy wzrósł w pierwszej połowie 2018 aż o 75 proc i wyniósł 1,2 miliarda euro . Tu również największe znaczenie mają urządzenia czyszczące – roboty sprzątające czy inteligentne oczyszczacze powietrza. 

Duża wydajność to duże wzrosty

Lokomotywami wzrostów rynku dużego AGD są urządzenia wielofunkcyjne, a także łączność między sprzętami. Rośnie znaczenie rozwiązań cyfrowych, szczególnie na rynkach azjatyckich, na których sprzedano niemal 50 proc. wszystkich urządzeń typu smart na świecie. Inwestuje się w nie tam niemal 1/4 swoich przychodów – w Europie wskaźnik ten wynosi zaledwie 10 proc . 

Na nieustanne wzrosty rynku dużego AGD wpływają w dużej mierze dwa czynniki – wzrost wydajności nowych urządzeń, a także postęp technologiczny. Każdego roku coraz lepiej sprzedają się sprzęty o dużej pojemności. Przykładowo w 2018 roku pralki o pojemności powyżej 7 kilogramów wsadu sprzedawały się o niemal 40 proc. lepiej niż przed rokiem i ta tendencja utrzymuje się rokrocznie. Obecnie kategoria ta stanowi sprzedaż ¼ wszystkich urządzeń tego typu – mówi Jacek Bryś, Category Manager Działu Zarządzania Produktami MDA/SDA w Neonet.

Rośnie segment premium i segment urządzeń energooszczędnych

Bardzo istotny jest również wzrost zamożności społeczeństwa. Klienci coraz częściej są gotowi na zakup produktów premium wyposażonych w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Neonet zauważa szczególny wzrost popularności inteligentnych lodówek i lodówek dużych typu side by side. Obecnie niemal 20 proc. kwot wydawanych na sprzęt AGD mieści się w klasie premium.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty