Pasje

Ponadprzeciętne Polki

fot. Adobe Stock

W tegorocznym zestawieniu Bisnode Index of Women Influence, obejmującym 13 europejskich krajów, Polska wypadła wyjątkowo dobrze. Zdystansowaliśmy królujące dotąd Słowenię i Węgry.

Nikt już chyba nie wątpi, że przewaga mężczyzn nad kobietami, jeśli chodzi o wpływ na gospodarkę, ciągle się zmniejsza. Panie podejmują coraz więcej decyzji zakupowych (szacuje się, że za niecałe 10 lat będą już odpowiadać za trzy czwarte takich decyzji), przy czym rosną ich dochody i siła nabywcza. Są też bardzo doceniane w sektorze publicznym (choć wciąż gorzej jest z tym w sektorze prywatnym, szczególnie na najwyższych stanowiskach). Przybywa również kobiet odnoszących spektakularne sukcesy w biznesie zarówno jako menedżerki, jak i przedsiębiorczynie. Umacnianiu się pozycji przedstawicielek płci pięknej w gospodarce sprzyja także to, że upowszechniają się rozwiązania pomagające im łączyć karierę zawodową z życiem rodzinnym, poza tym zaczęły dostawać wsparcie od innych kobiet w budowaniu własnego (i nie tylko) biznesu. To potrafi być nieocenione, o czym świadczą choćby podziwiane w Europie efekty polskiego projektu KIG „Rozwój z wyobraźnią”, gdzie panie mogły uczestniczyć w sesjach z mentorkami prowadzącymi udane przedsiębiorstwa. Bardzo wiele z nich zmotywowało to do założenia własnej firmy. 

Siła przykładu i pomoc doświadczonej „siostry” są w przypadku kobiet o tyle istotne, że, jak zauważa Barbara Bator, coach ICC w firmie szkoleniowo-doradczej 4Grow i wiceprezeska Europejskiego Stowarzyszenia Mentorek „Mentoring bez granic”, w przeciwieństwie do mężczyzn muszą się one często zmagać z podcinaniem skrzydeł przez najbliższe otoczenie.  

Na 157 proc.

Pozytywne tendencje potwierdza również ranking The Bisnode Index of Women Influence (BIWI) tworzony co roku przez firmę Bisnode na podstawie badania prowadzonego w kilkunastu państwach Europy. Podstawą umiejscowienia w nim danego kraju jest udział kobiecych firm w ogólnej liczbie funkcjonujących w nim przedsiębiorstw. To jednak nie wszystko, bo tę „bazę” mnoży się następnie przez wielkość prowadzonych przez panie biznesów mierzoną liczbą pracowników, przychodami i zyskami netto. Pozwala to także lepiej zobaczyć, jak sobie radzą w porównaniu z przedsięwzięciami, którymi kierują mężczyźni. 

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

 Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Czy przenieść firmę za granicę

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty