Zarządzanie

Zajrzyj w duszę pracownika. To się opłaca!

fot. Adobe Stock

Chcesz, żeby twoi pracownicy byli bardziej efektywni? Zapomnij o metodzie kija i marchewki. Zamiast tego zapytaj, co lubią i czego im potrzeba.

Mamy problem: spada wydajność pracowników, komunikacja kuleje, klienci się skarżą, pogarszają się wyniki biznesowe… W takiej sytuacji większość menedżerów od razu wie, kto jest winny. Ich zdaniem to bardzo proste – ludziom się nie chce lub nie potrafią. A skoro tak, szefowie sięgają po starą jak świat metodę kija i marchewki: nagroda za osiągnięcie celu, kara za niewykonanie zadania. 

Nagrody często działają, i to nawet szybko, lecz zwykle krótko. A potem trzeba już stale zwiększać ich wartość. Kary zaś są tu nieporozumieniem – co najwyżej jeszcze bardziej podcinają skrzydła. 

Zdarza się też, że w sytuacji kryzysowej firma dochodzi do wniosku, iż najlepszym rozwiązaniem będzie wysłanie ludzi na stosowne szkolenie (np. z technik sprzedaży), zorganizowanie dla nich coachingu czy wyjazdu integracyjnego lub motywacyjnego. Bywa też, że po prostu tnie koszty. 

Niestety, takie arbitralnie aplikowane remedia nie są zbyt skuteczne, szczególnie na dłuższą metę. Bo w tym wszystkim brakuje wiedzy o prawdziwych przyczynach kłopotów przedsiębiorstwa.

Skąd ta zła diagnoza

Po pierwsze, szefowie często po prostu nie wiedzą, kogo mają  w swojej drużynie. Z zaskoczeniem przyjmują informację, że np. nie wszyscy pracują dla pieniędzy czy nagród. Pieniądze są jedynie środkiem do zdobycia tego, co dla nich ważne. Dla jednych może to być zapewnienie bezpieczeństwa rodzinie, a dla drugich gromadzenie dóbr, realizowanie swoich pasji czy wyższych celów albo możliwość oddawania się ulubionym przyjemnościom. Niektórych nakręca, że szybko widzą efekty swoich działań, innych uskrzydla udana praca zespołowa albo rywalizacja. Dlatego, jeśli ktoś robi coś nie tak, należy najpierw sprawdzić jego wewnętrzne potrzeby. Co chciałby osiągnąć, jak lubi żyć, co go napędza, a co frustruje? Wówczas łatwiej będzie dobrać do niego zadania, sposób komunikacji i motywowania.

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty