Finanse

Jeśli nie płacą na czas

fot. Adobe Stock

 

Co zrobić, gdy kontrahent zwleka z opłaceniem faktury? Najtaniej jest samemu egzekwować zaległości, a najskuteczniej – przy wsparciu windykatorów. Jest też szybki sąd, ale to ostateczność.

Zna to prawie każdy przedsiębiorca, którego klientami są inne firmy: faktury z odroczonym terminem płatności to standard. Mija dzień zapłaty wyznaczony na rachunku, a pieniędzy na koncie nie ma. Mija kolejny i następny, potem tydzień, miesiąc. Brak stosownego przelewu zaczyna być odczuwalny w budżecie przedsiębiorstwa, a jeśli jest to jednoosobowa działalność, często także w budżecie domowym. W dodatku od wystawionych faktur trzeba zapłacić podatek, a po miesiącu – w przypadku stałych zleceń i kontrahentów – wystawić fakturę za kolejny okres. 

Problem z klientem, który nie płaci na czas, można rozwiązać na kilka sposobów, przy czym każdy ma swoje plusy i minusy. Najprościej i najtaniej jest samodzielne się z nim skontaktować i spróbować ustalić, kiedy zamierza uregulować swoje zobowiązania. Wielu przedsiębiorców tak właśnie robi, zwłaszcza jeśli łączą ich z danym partnerem dobre relacje i długa współpraca. Jeżeli relacje są naprawdę dobre, tyle powinno wystarczyć. Jednak gdy okazuje się, że jest inaczej albo kolejny ustalony termin mija bezowocnie, warto rozważyć dalsze kroki. 

 

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

 Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Czy przenieść firmę za granicę

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty