Handel

Trzy top trendy na rynku handlowym: gastronomia, coworkingi i omnichannel

fot. Adobe Stock

 

Gastronomia zawłaszcza przestrzenie zewnętrzne obiektów, do wewnątrz wchodzą coworkingi, a klienci chcą mieć dostęp do szerszej oferty nie tylko przez internet – to trzy główne nurty dominujące obecnie na polskim rynku centrów handlowych, na które wskazują eksperci CBRE.

Rynek stabilnie rośnie i nie przestanie – z raportu CBRE „Poland Market Outlook 2019” wynika, że na koniec marca br. całkowita przestrzeń obiektów handlowych w Polsce wynosiła 12 mln mkw., a do końca 2019 ma wzrosnąć o około 370 tys. 

- Większość centrów handlowych w ostatnim czasie zdecydowała się na odnowienie swojej części restauracyjnej, dzięki czemu dotychczas duże i bezosobowe, usiane głównie stolikami i krzesłami przestrzenie nabrały bardziej relaksującego i intymnego charakteru. Potrzebą chwili jest również nowa przestrzeń na coworkingi – to kolejna funkcja, która uzupełnia szeroką ofertę obiektów zakupowo-rozrywkowych o aspekt biznesowy. Z kolei ogromna oferta e-commerce wywiera na sklepy stacjonarne presję rozszerzania listy produktów – klient widząc rzecz w internecie chce ją sprawdzić na żywo, co nie zawsze jest możliwe i może wywoływać frustrację – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE. 

Obszar gastronomiczny w galeriach handlowych nie tylko zmienia swoje oblicze, ale często również zajmuje coraz więcej przestrzeni. Nie dzieje się to jednak kosztem sklepów – w tym celu wykorzystywane są np. zewnętrzne tarasy jak w Vivo! Lublin czy w Galerii Młociny - w której wyciszona jest nawet część fastfoodowa, czy powierzchnia tuż za drzwiami centrów, obejmująca odnowiony plac miejski – jak w przypadku Galerii Kazimierz. To zmiany, które miały na celu podarować klientom więcej komfortu i prywatności po wizytach w głośnych sklepach. Są również nakierowane na osoby, które ciężko znoszą takie hałaśliwe i zmieniające się szybko otoczenie, np. osoby starsze i bardzo małe dzieci. Dzięki tym modyfikacjom mogą spędzić więcej czasu w obiektach handlowych i wyjść zrelaksowanymi.

Kolejnym przykładem rozszerzania funkcji galerii jest pojawianie się coworkingów. Przykładem jest bardzo dobrze zaaranżowana powierzchnia w nowej Galerii Młociny w Warszawie, czy w Vivo! Lublin. Przestrzenie do pracy są zazwyczaj tworzone w tych częściach centrów, które z obiektywnych przyczyn nie mogą być przeznaczone na handel czy rozrywkę. Centra stają się nie tylko handlowo-rozrywkowe, ale również biznesowe. Dzięki temu są w stanie zatrzymać klientów na jeszcze więcej godzin. 

Jak wskazują eksperci CBRE, obiekty handlowe zdecydowanie dominują nad e-commerce pod względem konwersji zakupowej – wynosi ona między 12-20 proc. w zależności od kategorii obiektu, w outletach nawet 75%, a w internecie jedynie 1-2 proc. E-commerce stoi w służbie sprzedaży stacjonarnej, wpływając na postrzeganie marek i implikując zakupy w realu. Widząc szeroką ofertę w internecie klienci chcą mieć taki sam wybór w sklepach stacjonarnych, co często nie jest możliwe i powoduje dyskomfort zakupowy. 

 

Rynek tradycyjnych powierzchni handlowych w Polsce jest dojrzały, lecz wciąż stabilnie rośnie. Odzwierciedlają to coraz wyższe wskaźniki nasycenia powierzchnią handlową. Jak wskazuje raport CBRE „Poland Market Outlook 2019” za I kwartał br., całkowita przestrzeń obiektów zakupowych wynosi ponad 12 mln mkw. Składało się na nią 438 centrów handlowych, 77 parków handlowych i 16 centrów wyprzedażowych. W 2019 r. wzrost nowoczesnej powierzchni handlowej szacuje się na około 370 tys. mkw. Aktywność deweloperów koncentruje się obecnie głównie w mniejszych miastach. Zdecydowana większość nowych projektów (ok. 80 proc.) powstaje w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

25 najlepszych polskich startupów

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?