Moim zdaniem

CSR wkracza do małych firm

Drodzy Czytelnicy,

Od kilkunastu lat z dużym zainteresowaniem obserwuję, jak zmienia się stosunek polskich firm do idei CSR. Początkowo koturnowy, wręcz nabożny, koncentrował się głównie wokół aspektów formalnych odpowiedzialnego biznesu: procedur, struktur, raportowania. Niby takiej postawie nie można nic zarzucić, ale mało było w niej autentyzmu, wiarygodności i wewnętrznego przekonania, że tak należy prowadzić przedsiębiorstwo. Dominowało przeświadczenie, iż tak wypada, bo takie są standardy najlepszych firm na świecie i trzeba się do nich dostosować. Brakowało serca.

W tamtym czasie większość przedsiębiorców utożsamiała również etyczny biznes z filantropią, później także z ochroną środowiska naturalnego, i nie dostrzegała przełożenia CSR na wizerunek firmy i jej wyniki.

Jak każda zmiana, która wymaga czasu, by utorować sobie drogę i się przyjąć, odpowiedzialny biznes powoli, lecz konsekwentnie, stawał się filozofią działania coraz większej liczby firm.

Ogromną rolę w tym procesie odegrała rewolucja technologiczna, rozwój mediów społecznościowych, a w efekcie – rosnące znaczenie społeczeństwa informacyjnego jako siły nacisku. Młodej generacji, jak żadnemu innemu pokoleniu, jest po prostu po drodze z wartościami, które stanowią istotę CSR: dbałość o naturę, harmonijny rozwój, uczciwe relacje – to jest dla nich bardzo ważne. Chcą, by także biznesem rządziły zdrowe zasady.

W naszym Dossier opisujemy modele biznesowe polskich firm z misją. Założyli je młodzi ludzie kierujący się w życiu prywatnym i zawodowym tym samym kodeksem etycznym. To tylko kilka przykładów, ale wiemy, że takich przedsiębiorstw jest więcej i będą powstawać nowe. Jestem przekonana, że gdy w 2016 r. opublikujemy raport na temat CSR w sektorze małych i średnich firm, kandydatów do pozycji lidera będzie zatrzęsienie.

Dorota Goliszewska

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

25 najlepszych polskich startupów

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?