Life Style

Jak pogodzić prowadzenie firmy z życiem osobistym

Getty Images

Work-life balance?  Jeśli ten termin wywołuje u ciebie gorzki śmiech, a w najlepszym przypadku ironiczny uśmiech, nie należysz do wyjątków. Idea dążenia do równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, która przez lata była noszona na sztandarach, coraz częściej jest obśmiewana jako sztywna i utopijna. Równowaga kojarzy się bowiem z tym, że dzień w dzień tyle samo czasu poświęcamy na pracę i życie poza nią… a to rzadko jest możliwe. Zwłaszcza w przypadku osób, które prowadzą własną firmę. 

Idea work-life balance jest krytykowana także za to, że traktuje pracę i życie prywatne jak wrogów. Stanowi też źródło olbrzymiej frustracji – czujemy presję dążenia do celu, którego nie jesteśmy w stanie osiągnąć. Dlatego np. Jeff Bezos, prezes firmy Amazon woli zamiast o „równowadze” mówić o „harmonii” między życiem zawodowym a prywatnym. Arianna Huffington, pisarka, dziennikarka i założycielka serwisu Huffington Post stawia na „integrację” tych sfer. Popularna jest też idea „blendowania” ich, czyli zaakceptowania tego, że się przenikają. Większość nowych koncepcji, które mają zastąpić ideę work-life balance w mniejszym lub większym stopniu podkreśla konieczność bycia elastycznym, spojrzenia na życie jako całość i uwolnienia się od poczucia winy z powodu bycia w nierównowadze. Niestety zwykle są one dość enigmatyczne, a czasami – jak w swym felietonie napisanym dla „Psychology Today” twierdzi dr psychologii Tchiki Davis, założycielka The Berkeley Well-Being Institute – niebezpiecznie przypominają racjonalizowanie pracoholizmu i poświęcenia całego życia pracy.

Wprawdzie są już prace naukowe, które pokazują, że polityka grubej kreski nie zawsze nam służy, ale zdecydowanie więcej jest badań, które dowodzą szkodliwości braku granic pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Co więc zrobić, żeby nie popaść w żadną ze skrajności? Oto podpowiedzi.

1. Zrób audyt 

Zanim dokonamy zmiany, trzeba ocenić obecną sytuację. To dotyczy każdej sfery życia. Zacznij więc od wypisania podstawowych informacji na temat swojej firmy, branży, planu dnia. 

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

25 najlepszych polskich startupów

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?