E-commerce

Jak dobrze zmierzyć sprzedaż

Adobe Stock

Sprzedaż naszego sklepu internetowego może skoczyć nawet o 20–30 proc.,  jeśli będziemy mądrze korzystać z narzędzi do analizy i optymalizacji.

Kiedy ktoś prowadzi stacjonarny sklep, widzi, jak się zachowują klienci, może z nimi porozmawiać, dość łatwo stwierdzić, czego potrzebują. W przypadku e-sklepu jest inaczej, dlatego oczami i uszami sprzedawcy są w nim zwykle specjalnie zainstalowane narzędzia analityczne. Pomagają monitorować zachowania kupujących, a także je rozumieć. – Trzeba tylko zdawać sobie sprawę, że nie usłyszymy tutaj żadnych historii, nie nawiążemy długiej konwersacji. Zamiast tego otrzymamy szereg danych, które musimy nauczyć się interpretować – mówi Ramon Bez, specjalista ds. marketingu i założyciel agencji doradczej GrowthHack.com.br.

Dowiemy się m.in., ile osób odwiedziło nasz sklep w danym tygodniu, miesiącu czy roku albo jak długo każda z nich wtedy w nim przebywała. Możemy też ustalić, że np. tylko 50 proc. tej grupy spędziło na naszej stronie co najmniej  100 sek. za jednym zamachem. Nasza analiza może także pokazać, że z tych 50 proc. tylko 13 proc. złożyło zamówienie, 23 proc. umieściło kilka produktów w koszyku, lecz nie sfinalizowało transakcji, a 10 proc. znowu do nas zawitało w ciągu miesiąca. I choć te całkiem precyzyjne wskaźniki nie powiedzą nam wprost, dlaczego jedni zrobili u nas zakupy, a inni nie, to, jak zauważa Ramon Bez, „wiele rzeczy zasugerują”. 

Podstawowe statystyki

Na rynku jest wiele różnych profesjonalnych narzędzi analitycznych, ale początkujący właściciele e-sklepów mogą spokojnie ograniczyć się do kilku usług. Przynajmniej przez pierwsze miesiące czy nawet lata prowadzenia działalności. Z czego korzystać? Lepsza będzie odpowiedź na inne pytanie: na co w dostarczanych danych zwracać uwagę przede wszystkim? 

 

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty