Zarządzanie

Otwarty dialog się opłaca

infografika Mariusz Olszewski

Kiedy wdrażamy zmiany, usuwamy przeszkody na drodze do celu, poprawiamy jakość, efektywność – za każdym razem potrzebne są rozmowy ze współpracownikami. Tylko że często są trudne i nieraz źle się kończą. Nauczmy się więc prowadzić otwarty dialog.

Michał Górny, konsultant i trener w firmie szkoleniowo-doradczej DOOR Poland, wspomina szefa, który miał problem z ciągle się spóźniającą i zarazem wartościową dla firmy pracownicą. Poprosił ją więc o rozmowę. Poczęstował herbatą i powiedział: „Prawie codziennie przychodzisz spóźniona. Zastanówmy się, dlaczego tak jest i poszukajmy razem rozwiązania, żebyś mogła pracować tak samo wydajnie, jak kiedyś”. Okazało się, że pracownica znalazła fantastyczną opiekunkę do dziecka, ale ta często się spóźniała. Pracownica i szef wspólnie ustalili, że będzie przychodzić do firmy i wychodzić z niej godzinę później, a rano, na luzie, zajmować się dzieckiem. 

Kobietę, ujętą tym, że szef podszedł z szacunkiem i zrozumieniem do jej potrzeb, zmotywowało to do pracy. A ponieważ poczuła się także bezpieczna, stała się bardziej kreatywna i samodzielna, skłonna do dzielenia się spostrzeżeniami i pomysłami. 

Niestety większość menedżerów nie potrafi tak umiejętnie prowadzić trudnych rozmów. Typowy szef swoją podwładną strofowałby, pouczał czy, co gorsza, straszył. Może więc czasem stanęłaby na głowie i się nie spóźniła. Ale spadłaby jej motywacja i prawdopodobnie przy pierwszej lepszej okazji by się zwolniła. – Zarządzanie jest procesem delikatnym. Dotyczy sfery relacji międzyludzkich. Jeśli menedżer o nią nie dba, staje się nieefektywny – przestrzega Michał Górny. 

Prowadzenia trudnych rozmów powinni się nauczyć m.in. ci, którzy muszą dawać nie zawsze przyjemną informację zwrotną. Na przykład dyrektorzy finansowi, którzy oceniają pomysły i propozycje innych, analizując je pod kątem opłacalności czy ryzyka finansowego. – Jeśli dyrektor finansowy nie potrafi efektywnie przeprowadzać trudnych rozmów, ryzykuje, że o wielu rzeczach nie będzie informowany, że jego wysiłki będą sabotowane czy lekceważone. 

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

 Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Czy przenieść firmę za granicę

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty