Strategie

Jak stacje benzynowe stały się marketami

fot. mat. prasowe

Hot dogi z wegańską parówką, falafele, mleko, sery, wędliny, własne marki żywności, dziesiątki rodzajów win i piw oraz gotowych dań na wynos. Na stacjach paliwowych paliwo jest tylko dodatkiem. Zarabia się dziś na sklepie.

Jakiej sieci sklepy spożywczej rosną najszybciej? To nie Biedronka, Lidl czy Żabka. Jak wynika z badań firmy Nielsen, w 2018 r. liderem rynkowym w Polsce, jeśli chodzi o wzrost sprzedaży detalicznej, były stacje benzynowe. W porównaniu z 2017 r. sprzedaż oferty pozapaliwowej, czyli właśnie spożywki, wzrosła tam aż o 23,8 proc. Dla porównania, dyskonty urosły  o 7,4 proc. Według Polskiej Izby Handlu małe sklepy spożywcze w tym czasie zwiększyły sprzedaż o 4,5 proc.

– Tak duży wzrost sprzedaży mówi sam za siebie. Oczywiście to nie jedyny efekt wprowadzenia ograniczeń w handlu w niedziele. Legislacja wpłynęła tak naprawdę na wszystkie segmenty handlu, kształtuje zachowania konsumentów, dała potężny impuls do rozwoju marketingu dyskontów, które w zeszłym roku wydały na reklamę ponad 700 mln zł – komentuje Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.

Rewolucja zapoczątkowana w marcu 2018 r. (czyli dzięki wprowadzeniu ograniczeń w handlu) to tak naprawdę przełom w trendzie obserwowanym już od wielu lat na rynku. Największe sieci paliwowe w obliczu braku perspektyw dla dużych wzrostów sprzedaży benzyny i niskiej marży w tym biznesie zaczęły szukać okazji w zmianie oferty placówek. W efekcie dzisiejsze stacje to w zasadzie… minimarkety, które na każdym polu (oprócz cen) wyprzedzają sklepiki osiedlowe.

Kuskus, wino i danie gotowe

PKN Orlen, który ma największą sieć stacji w Polsce (1787) w ubiegłym roku zwiększył sprzedaż pozapaliwową  o 13 proc. Marka połączyła to z kampanią promowania polskich produktów oraz rozwoju marki własnej O! Zyskała ona godło „Teraz Polska”. Koncern informuje, że udział polskich produktów w ofercie sięgnął 60 proc., a w ubiegłym roku pojawiło się w niej 300 nowych pozycji.

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Czy przenieść firmę za granicę

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty