Liderzy

Gorzka historia polskich delikatesów

fot. mat. prasowe, PAP

Biedronka, Lidl, Carrefour, Auchan czy Tesco. Największe firmy z sektora handlu detalicznego nie mają polskich właścicieli. Nic dziwnego – większe sieci, które należą do Polaków, oprócz nielicznych wyjątków, albo upadają, albo ostatecznie zostają sprzedane. Smutny koniec spotkał wszystkie polskie sieci delikatesowe.

Kiedy bracia Piotr i Paweł Wosiowie oraz ich matka Eleonora  otwierali w 1990 r. swój pierwszy sklep w Poznaniu, nikt nie przypuszczał, jak wielki sukces mogą osiągnąć. Ich markety szybko zdobyły olbrzymią popularność. Kluczem do sukcesu było sprawne zarządzanie oraz trafienie w gusta polskich konsumentów.

Mijały lata i dzięki konsekwentnej strategii sieć Piotr i Paweł rosła w siłę. Najpierw zdominowała lokalny, wielkopolski rynek handlowy. Z biegiem lat rozwijała się także w innych rejonach Polski. Piotr i Paweł miał świetne produkty, bardzo dobrą obsługę i kojarzył się z wyjątkową ofertą. Nic dziwnego, że firma rosła dynamicznie. W 2017 r. miała już ponad 2 mld zł obrotów i 140 sklepów, a jej właściciele ambitny plan – nawet  200 lokalizacji w ciągu zaledwie kilku kolejnych lat.

Tak się jednak nie stało i – jak już wiemy – nigdy się nie stanie. Właścicielami Piotra i Pawła rodzina Wosiów przestała być w lutym 2018 r., a perspektywa przetrwania marki jest już niemal zerowa. Od września 2018 r. nowi właściciele, firma TFI Capital Partners i należące do niej fundusze inwestycyjne, złożyli do poznańskiego sądu wnioski o otwarcie postępowania sanacyjnego dla spółek z grupy kapitałowej Piotra i Pawła. W kwietniu  br. list intencyjny w sprawie przejęcia firmy z nowymi  właścicielami podpisało Spar Group z RPA – firma operująca sklepami spod holenderskiego szyldu Spar m.in. w Irlandii czy Szwajcarii. Jak zapowiadają przedstawiciele firmy – marka Piotr i Paweł zostanie zastąpiona w Polsce właśnie przez Spar. Chodzi o około 70 sklepów, bo tylko tyle zostało z potężnej, niemal ogólnopolskiej grupy.

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty