Zarządzanie

Jak nie zabić kreatywności

Fot. Shutterstock

Trudne do przewidzenia sytuacje, presja czasu, skomplikowane problemy do rozwiązania – temu dziś stawiają czoło pracownicy. Aby podołać tym wyzwaniom, powinni myśleć i działać niestandardowo. I nie chodzi tylko o fajerwerki pomysłów od święta, ale też o brak sztampy na co dzień. Szkoda, że w Polsce często się kreatywność gasi. 

Przepaść między praktyką zarządzania a tym, co deklaruje kadra zarządzająca, jest naprawdę zatrważająca – martwi się Joanna Moczydłowska, doradca biznesowy i profesor zarządzania na Politechnice Białostockiej. 

Szefowie, menedżerowie znają zwykle współczesne trendy i teoretycznie wiedzą, jak ważne jest podkręcanie w firmie kreatywności, by wzmacniać jej konkurencyjność. Tylko że nie potrafią tej teorii wcielać w życie. Najczęściej przeszkadzają im w tym ich własna mentalność i nadmiar procedur. 

Lęk przed nieznanym

Jedno zresztą łączy się z drugim. Chęć ujęcia wszystkiego w ustalony odgórnie zestaw kroków jest zazwyczaj wynikiem obawy przed nieznanym i ryzykiem. A im bardziej rzeczywistość biznesowa robi się skomplikowana, „nieuczesana”, tym więcej pojawia się porządkujących ją procedur. Reinhard K. Sprenger, jeden z czołowych niemieckich guru zarządzania, nazwał to „przywództwem bez odwagi”. I jest to zdaniem prof. Moczydłowskiej bolączka bardzo wielu polskich przedsiębiorstw. – W pewnym sensie to przejaw braku wiary w zdrowy rozsądek pracowników – mówi. – Przełożeni nie ufają im, że w razie czego będą w stanie sami dobrać najlepsze środki prowadzące do celu, więc uznają, że lepiej będzie pomyśleć za nich. 

Potrzeba kontroli i lęk przed nieznanym potrafią dotyczyć nawet najbłahszych spraw. Prof. Moczydłowska wspomina swoją rozmowę z dyrektorem pewnego banku, który chwalił się, ileż to procedur, wręcz na każdą możliwą okazję, przewidziano w jego instytucji. – Bardzo niepokojący był już sam fakt, że uważał to za swoją osobistą zasługę – podsumowuje. 

 

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

 Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Czy przenieść firmę za granicę

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty