Strategie

Krótkie życie e-sklepu

Fot. Adobe Stock

Większość małych i średnich sklepów internetowych upada zaraz po założeniu. Tylko co trzeci e-sklep w Polsce działa dłużej niż osiem lat, choć cały rynek e-commerce dynamicznie rośnie.  W czym zatem tkwi problem?

Raport „E-commerce 2018”, opracowany przez Interaktywnie.com, podaje, że wartość rodzimego e-handlu sięgnęła na początku zeszłego roku 40 mld zł. Ale szacunki te można uznać za ostrożne. Niektóre analizy wspominają nawet o 50 mld zł, a wedle raportu PostNord „E-commerce in Europe 2018” już w 2017 r. mogło to być 10,8 mld euro (ok. 46 mld zł). Co prawda ta kwota nie robi takiego wrażenia, jeśli zestawić ją z danymi dla Wielkiej Brytanii, Niemiec czy Francji (odpowiednio: 47,9 mld, 44,5 mld i 29,6 mld euro). Jesteśmy tu unijnym średniakiem, jednak polski rynek dynamicznie rośnie. 

– Udział handlu realizowanego w internecie, w stosunku do detalicznego ogółem, stanowi aktualnie w Polsce 5–7 proc. Lecz w najbliższym czasie ma się zbliżyć do średniej światowej i wynieść 10 proc. W porównaniu z rynkiem globalnym i europejskim jesteśmy wciąż „młodzi” w e-commerce, stąd też tak dynamiczne wzrosty – tłumaczy Piotr Szymczak, członek zarządu brokera przesyłek kurierskich Furgonetka.pl. Według niego, jeśli utrzymamy obecne tempo, to za trzy, cztery lata przegonimy Włochy i będziemy czwartym największym rynkiem w UE. W Europie tak szybko pnie się w górę właściwie tylko raczkujący dopiero e-handel w Rumunii. 

Eksperci podkreślają stosunkowo słabe nasycenie rodzimego rynku e-sklepów: w 2017 r. było ich u nas 29 tys., podczas gdy we Francji 75 tys., a w Niemczech aż 175 tys. (dane Ecommerce News Europe). To duże różnice, nawet biorąc pod uwagę, że jesteśmy mniej ludnym krajem. Teoretycznie jest zatem nad Wisłą miejsce dla jeszcze kilkunastu, może nawet kilkudziesięciu tysięcy takich przedsięwzięć. Ale Piotr Szymczak zwraca uwagę na niepokojące zjawisko: – Statystyki pokazują, że tylko 30 proc. e-sklepów w Polsce działa dłużej niż osiem lat, a w przypadku obecnych 29 tys. ok. 8 tys.  to biznesy uśpione lub zawieszone. 

 

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty