Know what

Od cyfryzacji do #Wybieram590

Fot. Materiały prasowe

Dwa lata temu, kiedy wzrost gospodarczy wynosił 2,4 proc., było  hasło „Uwalniamy potencjał polskiej gospodarki”. Teraz jest 5,7 proc. i dalej uwalniamy potencjał polskiej gospodarki. Może już w końcu powiedzielibyśmy, że uwolniliśmy potencjał polskiej gospodarki?

Tymi słowami premier Mateusz Morawiecki odniósł się do hasła 3. edycji Kongresu 590, który odbył się w podrzeszowskiej Jasionce. Podczas swego inauguracyjnego wystąpienia zwrócił też uwagę, że Polska jest najszybciej rozwijającym się krajem w UE.

Pierwszy dzień Kongresu obfitował w dyskusje na wiele najrozmaitszych tematów. Rozmawiano np. o cyfryzacji administracji i planach udostępnienia dla obywateli kolejnych e-usług (w debacie uczestniczyli m.in. minister cyfryzacji Marek Zagórski oraz minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz), a także o aktualnej sytuacji i perspektywach polskiego futbolu, ze szczególnym uwzględnieniem rodzimej ekstraklasy i roli nowych technologii w poprawie kondycji naszej piłki.

Na zakończenie pierwszego dnia prezydent Andrzej Duda wręczył nagrody gospodarcze dla przedsiębiorstw, które przyczyniają się do rozwoju naszej gospodarki, promują Polskę na świecie i stanowią wzór dla innych. I tak, firmę Ultratech, wytwarzającą części i podzespoły dla światowych firm lotniczych i energetycznych, uhonorowano w kategorii Lider Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Ceramikę Paradyż – w kategorii Narodowy Sukces, a Vigo System (producenta detektorów podczerwieni) w kategorii Międzynarodowy Sukces. Laur, jako Firma Rodzinna, zdobyła MB Pneumatyka (części samochodowe), a jako Odpowiedzialny Biznes – PKO Bank Polski. W kategorii Start-up wygrała firma Photon Entertainment (produkuje pierwszego na świecie interaktywnego robota edukacyjnego, który rozwija się wraz z dzieckiem), a w kategorii specjalnej Badania i Rozwój – Astronika (mechanika precyzyjna do zastosowań kosmicznych; jej Kret II znajduje się na pokładzie sondy NASA, która niedawno wylądowała na Marsie). Laureatem Indywidualnej Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP został Zbigniew Grycan, w latach 1980–2000 właściciel Zielonej Budki. Lody Grycan sprzedawane są w 11 krajach Europy i Azji, a przedsiębiorstwo zatrudnia ok. 1,2 tys. osób. Przyznano też nagrodę z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości (dla firmy działającej od co najmniej 100 lat). Otrzymała ją Warszawska Fabryka Platerów Hefra.

Nowinki technologiczne i strefa MSP

Drugiego dnia odbyła się premiera Triggo – 2-osobowego, 4-kołowego pojazdu elektrycznego do poruszania się po mieście, skonstruowanego przez inżynierów z Warszawy. Silnik zapewnia mu zasięg 100 km i prędkość do 90 km/godz. Testy Triggo zaplanowano na 2019 r. Jego projekt i wdrożenie sfinansowali NCBR i prywatni inwestorzy. Inną nowinką technologiczną był Bistrobot – wynalazek studentów Politechniki Wrocławskiej. Serwuje dania z produktów bez konserwantów, przygotowywane w 4 min (do czasu wybrania ich w automacie składniki dań utrzymywane są w temperaturze -20°C). Robot proponuje m.in. lasagne, wołowinę po syczuańsku czy pierogi ruskie.

Podobnie jak przed rokiem, podkreślano znaczenie małego i średniego biznesu. W Strefie Partnerów MSP gościł np. prezydent Duda, który rozmawiał z przedsiębiorcami na temat ich oczekiwań. Jego zdaniem chcą oni Polski „mocniejszej kapitałowo”. – To jest coś, czego nam od samego początku brakuje – stwierdził i zaznaczył, że Polska może nie tylko być dla naszej części Europy hubem towarowym czy komunikacyjnym, ale również wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne swoich sąsiadów. Z kolei premier Morawiecki zwrócił uwagę, że nawet niewielka grupa przedsiębiorców jest w stanie zmieniać rzeczywistość gospodarczą. – O sile polskiej gospodarki świadczy współpraca między małymi, średnimi, wielkimi a państwem polskim – mówił, podkreślając, że dzięki temu „znajdziemy nową równowagę rozwoju gospodarczego”.

Kongres to także promocja polskich produktów. Prefix 590 oznacza, że dany towar wyprodukowano w Polsce, a „#Wybieram590” to nowa kampania edukacyjna realizowana przez organizatorów wydarzenia. Ma pomóc zrozumieć konsumentom, że wybór rodzimych produktów przekłada się na wsparcie krajowej przedsiębiorczości i rozwój polskiej gospodarki.

------------------------

Statystyki 3. edycji Kongresu 590

6 tys. uczestników

4 gości honorowych

6 gości specjalnych

170 partnerów

110 stoisk wystawienniczych, w tym 18 MSP

600 dziennikarzy

17 bloków tematycznych

500 panelistów

 Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Czy przenieść firmę za granicę

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty