Finanse

Kreatywni i Europa

Fot. Shutterstock

Kreatywna Europa to program ogólnounijny, m.in. dla firm, a dotyczy tych, którzy zajmują się kulturą. Jego pierwsza ścieżka, dotacje na wybrane projekty twórcze, otwarta jest dla Polaków od dawna. Druga, czyli łatwiejszy dostęp do kredytów, obejmująca znacznie więcej przedsiębiorstw, właśnie jest uruchamiana. 

Budżet całego programu to 1,46 mld euro (na lata 2014–2020). W porównaniu do Horyzontu 2020, na który przeznaczono 77 mld euro, to niewiele, ale też w tym pierwszym przypadku grupa odbiorców jest dużo węższa. Są to też podmioty, którym wyjątkowo trudno pozyskać finansowanie na zasadach rynkowych. 

Formalnie Kreatywna Europa składa się z trzech tzw. komponentów. Największy z nich to Media, dla odbiorców z szeroko pojętego sektora audiowizualnego. Kolejny, Kultura, skierowany jest do tych, którzy zajmują się organizacją europejskich wydarzeń kulturalnych, i do wydawnictw, które tłumaczą beletrystykę na języki europejskie. Trzeci to komponent międzysektorowy. 

W przypadku dwóch pierwszych organizuje się co roku konkursy w kilkunastu obszarach, w których można zdobyć dotację na swój projekt. Natomiast ostatni obejmuje instrumenty zwrotne (przede wszystkim kredyty) dla firm z sektorów kreatywnych kultury i jest dostępny w kilku krajach UE. Od wiosny 2019 r. kredyty te pojawią się również w Polsce. 

 

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

 Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Czy przenieść firmę za granicę

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty