Know what

Nagrody Effie rozdane

Fot. Robert Bartosiewicz; Konrad Lechański

29 października w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie po raz 19. wręczono nagrody w polskim Effie Awards – najbardziej prestiżowym konkursie komunikacji marketingowej na świecie. Przyznano 55 statuetek dla najskuteczniejszych kampanii w ostatnim roku.

W opinii przedstawicieli branży marketingowo-reklamowej Effie ma niezwykły dar stawiania jej coraz wyższych i ciekawszych poprzeczek, a nagradzane kampanie stanowią punkt odniesienia dla kolejnych. Konkurs także edukuje – jego jurorzy zauważają, że z roku na rok potencjalni uczestnicy coraz bardziej profesjonalnie wypełniają formularze zgłoszeniowe, gdzie trzeba podać cele kampanii, opisać jej rezultaty, uwzględnić towarzyszące jej uwarunkowania. Wciąż też pojawiają się na Effie nowe kategorie, które nieraz potrafią pchnąć branżę w nowym kierunku. Takie jak Branded content czy Brand experience, a w tym roku zupełna nowość: Marketing & business solutions, w której premiuje się skuteczność działań wielokanałowych, gdzie konsumenta stawia się w centrum uwagi całej firmy.

Ale przejdźmy do tegorocznych laureatów. Wśród nich uwagę przyciąga m.in. kampania mBanku „Rocznik 1999”, stworzona przez agencję VML Poland, która otrzymała złoto w kategorii Finanse. W spotach reklamowych pokazywano przeżycia pokolenia, które w 2017 r. wchodziło w pełnoletniość. Kładąc nacisk na dumę, jaką powinni odczuwać ostatni ludzie „z jedynką z przodu”, kampania starała się unikać standardowego języka bankowości. Dopełniały ją działania w mediach społecznościowych m.in. życzenia wysyłane do użytkowników, którzy danego dnia kończyli 18 lat.

– Bank i młodzież to brzmi jak poważne wyzwanie. Ale laureaci złotej statuetki Effie stworzyli komunikację dla młodych, podbijając ich serca oraz portfele – mówiła podczas gali rozdania nagród Małgorzata Nycz z Nationale-Nederlanden. Faktycznie, mBankowi udało się w 2017 r. przyciągnąć prawie o połowę więcej 18-latków niż rok wcześniej.

W kategorii Positive change: Edukacja społeczna i pro bono złoto otrzymały 26. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz kampania Greenpeace „Do ostatniego drzewa”. W przypadku WOŚP podkreślano przede wszystkim zdolność do corocznego mobilizowania milionów ludzi, zarówno do działania, jak i do przekazywania datków – w tym roku zebrano rekordowe 126 mln zł. Celem kampanii Greenpeace było zmobilizowanie Polaków do sprzeciwu wobec wycinki w Puszczy Białowieskiej. Do akcji zaangażowano m.in. Borysa Szyca i Adama Wajraka. Ciekawym zabiegiem było zachęcenie internautów do stworzenia kopii Puszczy w popularnej grze Minecraft z przekazem: „Oby cyfrowa puszcza nie była jej ostatnią wersją”. Wcześniej agencja Oglivy dostała za tę kampanię m.in. 13 statuetek w tegorocznym konkursie Cannes Lions.

Aż trzy złote nagrody otrzymała IKEA, z czego dwie we współpracy z domem mediowym Wavemaker. Szczególnie głośna była akcja „IKEA po sąsiedzku” zorganizowana w Lublinie przed otwarciem nowego sklepu tej sieci latem 2017 r. – Była to kampania ikoniczna, która uosabia w sobie to, co w tej kategorii najważniejsze, czyli doświadczanie marki. Rzadko efektem działań reklamowych jest coś dobrego dla ludzi – podkreślał Jakub Bierzyński, prezes domu mediowego OMD. Pomysł polegał na stworzeniu w centrum Lublina kawiarni utrzymanej w stylistyce szwedzkiej firmy. Organizowano w niej wiele wydarzeń m.in. warsztaty ogrodnicze czy garncarskie, turnieje gier planszowych, pokazy filmowe. Inicjatywa była tak popularna, że po roku przeniesiono ją na stałe na teren otwartego już sklepu, o czym nie omieszkały informować lokalne media.

Podczas gali ogłoszono również start projektu Effie Marketing & Business Solutions, który włączy się w edukowanie polskich menedżerów w realiach szybko zmieniających się rozwiązań biznesowych i marketingowych. Kładziono zwłaszcza nacisk na zdolność globalnej marki, jaką jest Effie, do zaoferowania najlepszych specjalistów i przykładów z całego świata.

----------------------------

Zdobywcy złotych statuetek

Brand experience

Kampania: „IKEA po sąsiedzku”

Zgłaszający: Agencja Warszawa

Klient: IKEA

Finanse

Kampania: „Rocznik 1999”

Zgłaszający: VML Poland

Klient: mBank

Long term marketing excellence

Kampania: „Make it possible”

Zgłaszający: Wavemaker, DDB&tribal,  OMD, LH, Digital Resolution

Klient: Huawei

Kampania: „Młody Bóg”

Zgłaszający: Starcom,  BBDO Warszawa, Publicis

Klient: Prudential

Marketing & business solutions

Projekt: „Fundacja WOŚP gra z partnerami”

Zgłaszający: Fundacja WOŚP,  Złoty Melon, Boscata

Projekt: „IKEA Family  – transformacja danowa firmy”

Zgłaszający: IKEA, Loyalty Point,  Wavemaker

Napoje bezalkoholowe

Kampania: „DrWitt. Na co dzień na zdrowie”

Zgłaszający: Heads Advertising, Mindshare

Klient: Grupa Maspex

Nowe technologie

Kampania: „Jaki kolor ma  powietrze w Twoim domu?”

Zgłaszający: Ogilvy, Carat Polska, iProspect Polska, Posterscope, PTR Digital

Klient: Philips

Positive change: Edukacja społeczna i pro bono

Kampania: „26. Finał WOŚP”

Zgłaszający: Fundacja Wielka  Orkiestra Świątecznej Pomocy

Klient: Fundacja Wielka Orkiestra  Świątecznej Pomocy

Kampania: „Do ostatniego drzewa”

Zgłaszający: Ogilvy, Gameset, Lifetube, Facebook

Klient: Greenpeace

Retail/kanały sprzedaży

Kampania: „Ta kuchnia  sprawdza się w życiu”

Zgłaszający: Wavemaker, Grey Group  Poland, Performance Media, Kalicińscy, Loyalty Point

Klient: IKEA

Telekomunikacja

Kampania: „Ukraina”

Zgłaszający: Grandes Kochonos, Mediacom

Klient: Play

Żywność

Kampania: „Kurpiodobre!”

Zgłaszający: Saatchi & Saatchi IS, Blue 449

Klient: JBB Bałdyga

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty