Life Style

Nawet luz powinien być elegancki

Fot. Materiały prasowe

Reguły biznesowego ubioru sprawiają, że wszyscy stajemy się nieco do siebie podobni. Aby się wyróżnić, zachować indywidualizm, wprowadzamy dodatki. Ale i do nich przywiązujmy wagę, bo czasami mała rzecz może zepsuć całą stylizację, a my wypadniemy nieprofesjonalnie – mówi Marta Pożarlik, trenerka wizerunku, w rozmowie z Adamem Mielczarkiem. 

Ludowa mądrość głosi, że nie szata zdobi człowieka...

Ale pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Jeśli nie zadbamy o ubiór, to już na starcie stracimy. Ludzie są wzrokowcami. Świadomie budujmy więc za pomocą ubrania i dodatków swój wizerunek, zwłaszcza gdy spotykamy się z kimś po raz pierwszy. Ubiór ma wiele zadań, jest to także nasz swoisty manifest, więc zastanówmy się, jaki chcemy wysłać sygnał. W pracy powinien dodawać nam profesjonalizmu, a nie go odbierać. 

Sztywne ramy mogą zabić indywidualizm. 

Zawsze znajdzie się miejsce na wyrażenie siebie i podkreślenie swojej indywidualności. Np. starając się o pracę, chcemy podkreślić swoją konkurencyjność – a co za tym idzie, właśnie swoją oryginalność. Idąc na rozmowę kwalifikacyjną, należy się jednak ubrać zgodnie z kanonem stanowiska, o jakie zabiegamy. Aby wysłać sygnał, że jesteśmy gotowi. Poza tym brak staranności w ubiorze postrzegany jest jako brak szacunku do osoby, z którą się spotykamy. Idąc z kolei na rozmowy biznesowe, powinniśmy sięgać po klasyczną elegancję, ale swój ubiór, w tym dodatki, dopasujmy przede wszystkim do osoby, z którą mamy spotkanie. Niemniej bardzo elegancki płaszcz, a w przypadku kobiet także oryginalna torebka czy nawet broszka przykują uwagę rozmówcy i dodadzą nam sznytu. 

Generalnie zaś pamiętajmy, że rodzaj wykonywanej pracy i nasza w niej pozycja decydują o tym, co nam wolno a czego nie. Osoba wyżej postawiona może sobie pozwolić na więcej. Choć jestem zdania, że szef powinien dawać przykład podwładnym. Dobry wzorzec działa mobilizująco. A przecież to ludzie są wizytówką firmy. Przyjmuje się też, że na więcej mogą sobie pozwolić przedstawiciele zawodów twórczych, jak projektanci, artyści, architekci. Lecz i oni, chcąc pozyskać klienta, powinni zadbać o swój wizerunek. 

 

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

 Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Czy przenieść firmę za granicę

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty