Gospodarka

Małe firmy rozczarowane I półroczem

fot. Shutterstock

W pierwszej połowie 2015 r. mali przedsiębiorcy częściej odczuwali pogorszenie swojej sytuacji niż jej poprawę – wynika z opracowania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net.

To wyraźna zmiana nastroju, bo podobne badanie z grudnia 2014 r. pokazało, że po raz pierwszy od dawna więcej firm odczuło poprawę niż pogorszenie. Ich oczekiwania jednak się nie spełniły, co przyniosło spadek nastrojów, mimo że sytuacja ponad 42 proc. przedsiębiorstw nie uległa zmianie.

Firmy, które nie odczuły ani poprawy, ani pogorszenia, działają głównie w budownictwie, handlu, rolnictwie i usługach (prawie 50 proc. wskazań). Te, których sytuacja się polepszyła, przypisywały to przede wszystkim wzrostowi popytu i ożywieniu na rynku (30 proc. wskazań) lub wzrostowi swej rozpoznawalności (21 proc.). Wpływ na poprawę postrzegania własnej sytuacji miały także inwestycje w rozwój (17 proc.) lub reklamę (16 proc.). Jako powody pogorszenia przedsiębiorcy wskazywali zbyt dużą konkurencję cenową (28 proc.), wzrost kosztów działalności (21 proc.) i ogólne spowolnienie (21 proc.). Mniejszy wpływ miały decyzje rządu i zmiany w przepisach oraz utrata klientów (15 proc.) czy zatory płatnicze (4 proc.).

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Boom na drony

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Cztery sposoby na podatki

Zamiast dziel i rządź - mnóż i zarządzaj!

Moda na single