Marketing

Startup w każdym z nas

Fot. Materiały prasowe

O konieczności innowacyjnego podejścia do klienta, który stał się „konsumentem 360 stopni”, a także o tym, jak rewolucyjnych zmian wymaga to od sposobu, w jaki funkcjonują dzisiaj przedsiębiorstwa, rozmawiamy z Katarzyną Milanovic, general managerem Parfums Christian Dior na Polskę, Rumunię, Czechy i Słowację, a zarazem tegoroczną jurorką Effie Awards.

Na tegorocznym konkursie komunikacji marketingowej Effie Awards pojawiła się nowa kategoria – Marketing & Business Solutions, czyli „rozwiązania marketingowe i biznesowe”. Dlaczego właśnie teraz ją wprowadzono?

Myślę, że w dobie tak szybko zmieniającej się rzeczywistości wokół nas, przede wszystkim wszechogarniającej cyfryzacji i coraz bardziej świadomego, wymagającego konsumenta, zdajemy sobie sprawę, że firmy, które dotychczas odnosiły sukcesy, muszą bardzo się zmieniać, żeby ich produkty i usługi były wciąż atrakcyjne. Pod tym względem nie odbiegamy w Polsce od trendów na rynkach dojrzałych, jakie obserwujemy choćby w Europie Zachodniej. Wszyscy musimy nieustannie się rozwijać, żeby sprostać ogromnej konkurencji, która, za sprawą internetu, ma do pokonania coraz mniejszą barierę wejścia na dany rynek. Już teraz oceniamy jakość danego producenta czy sklepu coraz bardziej poprzez, np. jakość kuriera, który dostarcza nam do domu zamówioną u niego paczkę niż poprzez obrazek, który zachęcił nas do zakupów.

Nasza kreatywność, jako przedsiębiorców i marketerów, powinna więc przekraczać granice klasycznej komunikacji i należy myśleć o tzw. konsumencie 360 stopni – którego stawia się w centrum uwagi całej firmy i skierowanych do niego wielokanałowych, wręcz holistycznych działań. Wprowadzając tę nową kategorię konkursową, chcemy zachęcić firmy i agencje reklamowe do myślenia o innowacjach, które przynoszą ogromne efekty biznesowe. Zależy nam też na pokazaniu rozwiązań, pomysłów biznesowych, przedsiębiorstw, które z różnych względów nie brały dotychczas udziału w Effie, a będą wspaniałą inspiracją dla wielu marketerów i pracowników agencji. Teraz jesteśmy gotowi, żeby się z tym zmierzyć i jestem przekonana, że wiele firm będzie się mogło pochwalić swoimi projektami.

Jak zmienia się wskutek tych wszystkich procesów rola marketingu we współczesnej firmie, co to oznacza dla jej kierownictwa, innych działów, zewnętrznych agencji?

W efekcie sukces mogą osiągnąć firmy, które są wewnętrznie, międzydziałowo, mocno zintegrowane. Na zasadzie: marketing-sprzedaż-logistyka-finanse-HR. Jestem pewna, że tylko te z nich, gdzie pracownicy świetnie ze sobą współpracują, mają wspólny cel, płynnie się komunikują na wszystkich płaszczyznach, są w stanie sprostać nowoczesnym wyzwaniom i wykazać się innowacyjnością. To musi być trochę taka mentalność startupu w każdym z nas.

Współpraca z agencjami to przede wszystkim współpraca między ludźmi, na zasadzie pełnego i wzajemnego zaufania oraz wymiany informacji. Działy marketingu będą nowoczesne, jeżeli zainspirują innych do kreatywnego myślenia i same będą aktywnie czerpać z ich wiedzy i doświadczenia. Nie wierzę w hierarchiczne podejście do współpracy ani wewnątrz firmy, ani poza nią. Przy dobrze zmotywowanych, grających zespołowo pracownikach i partnerach można góry przenosić.

Jestem zresztą przekonana, że dobry marketing prawie zawsze kształtuje i realizuje strategie firmowe, czego przykładem są wszystkie wielkie marki, takie jak Lego, Nivea, Louis Vuitton czy BMW. Bardzo mnie ciekawi, jakie „Marketing & Business Solutions” wprowadzają firmy, które nie mają gigantycznych budżetów reklamowych, a osiągają wyjątkowe rezultaty. I jak wygląda praca w dziale marketingu takich firm. Mam nadzieję, że już wkrótce będziemy mieli okazję je poznać i nagrodzić.

Laureatów tegorocznej edycji konkursu Effie Awards poznamy podczas uroczystej gali 29 października w Warszawie. 

 Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Czy przenieść firmę za granicę

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty