Wywiad

To relacje są największą wartością

Agnieszka Kłos, prezes Provident Polska SA. Fot. Michał Mutor

Zachwyciwszy się technologiami i światem wirtualnym, odkryjemy, że kontakt z żywą osobą jest w tej zabieganej rzeczywistości dobrem luksusowym, zaś ludzie zaczną dążyć do tego, by porozmawiać, i to od serca. Komputerowy skrypt nie wystarczy. My tę potrzebę zaspokajamy  – mówi Agnieszka Kłos, prezes Provident Polska SA, w rozmowie z Alicją Hendler. 

Pani firma od lat zabiegała o regulacje, które ucywilizowałyby polski rynek pożyczek pozabankowych. Czy za sprawą przepisów, które wprowadzono w ostatnich latach, faktycznie zmienił się on na lepsze?

Moim zdaniem tak. Przez ostatnie dwa lata wprowadzono regulacje, które chronią interes klienta bardzo kompleksowo. Jest ustawa o kredycie konsumenckim, limity na wszystkie koszty: odsetkowe, pozaodsetkowe, windykacyjne. Mamy jasne przepisy, jeśli chodzi o reklamę. Klient jest informowany o kosztach pożyczania i są one wyraźnie pokazywane we wszystkich materiałach. Powstał rejestr instytucji pożyczkowych przy KNF, który nakłada rygor raportowania działalności, są wymogi kapitałowe, a także dotyczące kompetencji czy niekaralności członków zarządu. Te regulacje wystarczają, by ucywilizować taki rynek jak polski, na którym działa dużo podmiotów. Pytanie, czy są przestrzegane. Uważam, że w dużej mierze są respektowane, o czym świadczy choćby to, że 20 firm pożyczkowych wycofało się z rynku, bo nie były w stanie spełnić wymogów kapitałowych i informacyjnych. Ale przed nami jest jeszcze jedna, duża rola do spełnienia – edukacyjna. Trzeba budować świadomość finansową klientów, w tym dotyczącą przepisów, które ich chronią. To jest proces, który będzie trwał jeszcze przez najbliższe lata. 

Jak edukujecie klientów?

To są działania wielopoziomowe. Prowadzimy regularne, ogólnopolskie badania dotyczące wiedzy i oczekiwań finansowych Polaków. Aktywnie promujemy odpowiedzialne pożyczanie i prawa konsumentów.  Promujemy odpowiedzialne zarządzanie budżetem. Mamy m.in. program „Co z tym hajsem?!” skierowany do młodych, w którym korzystamy ze wsparcia blogerów i komunikacji w mediach społecznościowych. Uczestniczymy w wielu konferencjach, programach  telewizyjnych, współpracujemy z organizacjami pozarządowymi, wspierając ich programy edukacyjne itd. Jednak najważniejszym elementem edukacji jest ponad 5 tys. naszych doradców klienta, którzy spotykają się z konsumentami w domu. Gdy zgłasza się do nas osoba, która ma dużo zobowiązań, to, będąc odpowiedzialnym pożyczkodawcą, nie możemy udzielić jej kolejnej pożyczki. Chociażby dlatego, że nie chcemy przyczyniać się do jej nadmiernych obciążeń. Z tego względu akceptujemy ok. 50 proc. zgłoszeń. 

 

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

MyCompany Polska 11/2018
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty

Zamiast dziel i rządź - mnóż i zarządzaj!