Finanse

Myślisz o biznesie w nieruchomościach? Sprawdź, czy to rozwiązanie dla Ciebie

Fot. Materiały prasowe

Czynniki zewnętrzne, takie jak specyficzni klienci czy przekonania na lokalnym rynku, utrwalone przez konkurencję, nie wpływają na powodzenie w branży. Sukces gwarantuje motywacja oraz aktywne i systematyczne działanie. O planowaniu biznesu w nieruchomościach opowiada Agnieszka Dąbrowska, dyrektor ds. franczyzy we Freedom Nieruchomości.

Dla kogo jest biznes w branży nieruchomości? Jakie doświadczenie, nastawienie i oczekiwania powinna mieć osoba pragnąca otworzyć biuro nieruchomości?

Agnieszka Dąbrowska: Każdy biznes, bez znaczenia w jakiej branży, jest dla osób wytrwałych, które nie poddadzą się po pierwszym niepowodzeniu. Przyszły przedsiębiorca ma być świadomy tego, że na wyniki trzeba zapracować. Bycie szefem we własnej firmie to trudne wyzwanie, zarówno organizacyjne, jak i finansowe. Początki działalności wiążą się ze sporymi nakładami pracy i pieniędzy, przy jednoczesnym braku gwarancji powodzenia przedsięwzięcia. Takie mało przyjazne środowisko powoduje, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z działalności właśnie w tym pierwszym okresie.

W prowadzeniu biura nieruchomości istotne jest dokładne poznanie branży – codziennych działań, które trzeba podejmować, żeby biznes się powiódł. Świadomość zadań, jakie stoją przed szefem biura nieruchomości, pozwoli z jednej strony z pełną rozwagą wejść w biznes, a z drugiej – uniknąć rozczarowań czy zniechęcenia.

Co ma największy wpływ na rozwój biznesu?

Na rozwój biznesu, jakim jest biuro nieruchomości, duży wpływ ma zespół agentów. Dlatego też każdy, kto myśli o karierze w tej branży, musi przygotować się na wyzwania związane z rekrutacją i zarządzaniem zespołem. Wymaga to określonych predyspozycji i dobrze rozwiniętych umiejętności miękkich. Mowa przede wszystkim o komunikatywności oraz umiejętności nawiązywania i utrzymywania dobrych relacji z klientami i zespołem. Sukcesy w tym zawodzie odnoszą silne osobowości. Pewność siebie, stanowczość, systematyczność, wytrwałość, odpowiedzialność, samodyscyplina i konsekwencja to zestaw cech, które zwiększają szanse na powodzenie.

Gdzie przedsiębiorcy w branży nieruchomości najczęściej popełniają błędy?

Sporym wyzwaniem dla przedsiębiorcy w branży nieruchomości jest właśnie budowanie zespołu sprzedażowego i umiejętne nim zarządzanie. To, co utrudnia rekrutację i sprawne prowadzenie zespołu, to fakt, że właściciel biura – szczególnie na początku – sam zajmuje się sprzedażą nieruchomości. Na ogół transakcje, które przeprowadza, są tak absorbujące, że nie starcza mu czasu na to, aby wspomagać członków swojego zespołu. Agenci z kolei, przez brak odpowiedniego wsparcia menedżerskiego, nie osiągają zadowalających wyników. Dlatego tak ważne jest, aby przedsiębiorca na bieżąco monitorował swoją działalność i odpowiednio kierował zasobami. Musi potrafić odpowiedzieć sobie na pytanie: „Kim chcę być w moim biznesie i jak chcę, żeby ten biznes wyglądał i funkcjonował za kilka lat”.

Kolejną kwestią jest błędne postrzeganie branży jako przynoszącej szybko duże przychody. Część osób, skuszona wizją rychłego zarobku, otwiera biuro bez dokładnego policzenia kosztów, bez przygotowanych założeń finansowych oraz planu na działania operacyjne, które pozwolą zarabiać. W przypadku biura nieruchomości, jak w większości biznesów, do zysków prowadzi ogromne zaangażowanie, cierpliwość i wytrwałość. To jedyna droga, na której nie ma skrótów.

Komu odradzasz biznes w nieruchomościach?

Jedną z ważniejszych rzeczy, która ma wpływ na powodzenie w biznesie, jest powód, dla którego chcemy prowadzić własną firmę. Jeśli motywacją jest elastyczny czas pracy, brak przełożonych czy urlopy bez ograniczeń, to prowadzenie własnego biznesu może mocno rozczarować. Szybko okaże się, że czasu na własny biznes potrzebujemy więcej niż zakładaliśmy, plany wakacyjne póki co należy odłożyć na później, a i sukces finansowy nie stoi za rogiem.

W branży nieruchomości na pewno trudno będzie osobom, które nie lubią kontaktu z klientem, nie czują się najlepiej w rozmowach z ludźmi i mają kłopot z wykonaniem telefonu do obcej osoby w celu umówienia spotkania handlowego. Mimo że właściciel zatrudnia agentów, którzy wykonują powyższe czynności, to jako szef i mentor nie powinien mieć problemu z takimi aktywnościami.

Powiedz mi jeszcze, na zakończenie, jaką rolę odgrywają czynniki zewnętrzne, takie jak sytuacja rynkowa, ceny, przekonania klientów?

Na rentowność biznesu w branży nieruchomości duży wpływ ma lokalizacja. Jeśli chcemy prowadzić biznes w zbyt małej miejscowości, czyli w takiej, w której sprzedaż nieruchomości odbywa się sporadycznie, to uruchomieniem biura nieruchomości nie zwiększymy liczby transakcji. Dlatego, zanim wybierzemy miejsce na prowadzenie biznesu, zbadajmy jego potencjał.

Czynniki zewnętrzne, takie jak specyficzni klienci czy przekonania na lokalnym rynku, utrwalone przez konkurencję, nie wpływają na powodzenie w branży. Sukces gwarantuje motywacja oraz aktywne i systematyczne działanie. Upatrywanie niepowodzeń gdzie indziej jest najczęściej usprawiedliwieniem dla braku działania.

MyCompany Polska 11/2018
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty

Zamiast dziel i rządź - mnóż i zarządzaj!