Motoryzacja

U progu elektrycznej rewolucji

Fot. Materiały prasowe

Mimo że liczba samochodów elektrycznych na drogach nie rośnie w zastraszającym tempie, mówi się o nich coraz więcej. Rządy państw europejskich tworzą specjalne programy, koncerny motoryzacyjne proponują wciąż nowe modele na prąd, a koncerny paliwowe rozwijają stosowną infrastrukturę. Transport na prąd: nie „czy”, lecz „kiedy”?

Powiedzmy szczerze: Polska nie jest liderem elektromobilności. Cele są jednak bardzo ambitne. Jak zapewniał premier Mateusz Morawiecki, w 2025 r. po polskich drogach ma jeździć ponad milion aut elektrycznych oraz ok. 3 tys. autobusów na prąd, a już w 2020 r. powinno funkcjonować ok. 6 tys. punktów ładowania. Czy to realne? Biorąc pod uwagę obecną sytuację na naszym rynku – bardzo trudne. W całym 2017 r. sprzedano w Polsce niespełna 500 elektrycznych aut. I mimo że to wynik trzykrotnie lepszy niż w 2016 r., do miliona wciąż sporo brakuje. 

Niełatwo będzie również dogonić inne państwa europejskie, choćby naszych zachodnich sąsiadów, którzy w pierwszym kwartale 2018 r. sprzedali 17 574 samochody elektryczne oraz hybrydy ładowane z gniazdka, spychając z fotela lidera bezkonkurencyjnych do tej pory Norwegów. Na liście najczęściej wybieranych modeli znalazły się BMW i3 oraz Nissan Leaf. Rzecz jasna to w dużej mierze pokłosie skandalu z silnikami Diesla, wiązanego przede wszystkim z producentami samochodów z Niemiec. Niechęć Europejczyków do aut na olej napędowy potwierdzają jednak szersze statystyki. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) w pierwszym kwartale sprzedaż samochodów na prąd wzrosła o 35 proc., a hybryd ładowanych z gniazdka – o 47 proc. W tym samym czasie popyt na diesle zmalał o 17 proc. 

 

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Boom na drony

Cztery sposoby na podatki

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty

Zamiast dziel i rządź - mnóż i zarządzaj!