Finanse

Czy ekoleasing podbije polski rynek aut elektrycznych?

Fot. Shutterstock

Eksperci są zgodni – liczba aut elektrycznych na polskich drogach będzie rosnąć. Kurs na ekologiczne samochody wzięli zarówno producenci, którzy proponują coraz więcej modeli na prąd, jak i firmy leasingowe, wprowadzając do oferty możliwość sfinansowania tego typu pojazdów.

Rynek aut elektrycznych w Polsce rośnie bardzo dynamicznie. W 2017 r. z salonów wyjechało 439 takich samochodów (nie uwzględniając hybryd). To o 306,5 proc. więcej niż rok wcześniej – wskazuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Roczny wzrost plasuje nas na 3. miejscu w Unii Europejskiej – za Bułgarią i Węgrami. Sprzedaż „elektryków” w Polsce wciąż jest jednak o wiele niższa niż w krajach Europy Zachodniej. W ubiegłym roku z salonów w Niemczech wyjechało 25 056 takich aut, we Francji – 24 910, a w Wielkiej Brytanii – 13 597.

– Analizując polski rynek, należy zwrócić uwagę na potencjał wzrostu. Dynamika sprzedaży aut w pełni elektrycznych w Unii Europejskiej wyniosła w ubiegłym roku 53,7 proc. W Polsce ten segment już teraz rośnie blisko sześciokrotnie szybciej, a przed nami okres znaczącego rozwoju infrastruktury – mówi Daniel Mrozek, dyrektor marketingu i wsparcia sprzedaży w BZ WBK Leasing. – Liczba aut elektrycznych na polskich drogach będzie się podwajać co półtora do dwóch lat – prognozuje.

Przyczyn tak dynamicznego rozwoju należy upatrywać w pierwszej kolejności w zmianach społecznych. Wśród Polaków rośnie świadomość wpływu tradycyjnych silników na środowisko naturalne. Coraz chętniej angażujemy się w działania proekologiczne i jeśli to możliwe, dbamy o to, by w jak najmniejszym stopniu zanieczyszczać otoczenie. Niebagatelny wpływ na wzrost popularności aut elektrycznych ma także rosnąca zamożność społeczeństwa.

Na popularyzację „elektryków” wpływają też czynniki praktyczne. Sieć punktów ładowania dopiero się rozwija, ale miejsc, gdzie samochód można podłączyć do prądu, przybywa. Rozwój tego rynku wspierany będzie przez przyjętą w styczniu ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która przewiduje m.in. zniesienie akcyzy na samochody elektryczne, zwolnienie ich z opłat za parkowanie i zwiększenie odpisów amortyzacyjnych dla firm. Ustawodawcy zakładają również wsparcie rozwoju odpowiedniej infrastruktury – do 2020 r. ma powstać 6 tys. punktów ładowania energią elektryczną o normalnej mocy i 400 punktów ładowania energią elektryczną o dużej mocy.

Badania potwierdzają jak silny jest proekologiczny trend. W tegorocznej edycji raportu KPMG „Global Automotive Executive Survey” ponad połowa (52 proc.) przedstawicieli kadry zarządzającej firm motoryzacyjnych wskazała rozwój pojazdów elektrycznych, napędzanych energią generowaną przez ogniwa paliwowe, jako najważniejszy trend w branży. Aż 47 proc. respondentów wskazało inny, proekologiczny trend, czyli rozwój hybrydowych pojazdów elektrycznych.

Za trendem „eko” podążają również firmy leasingowe. – Finansowanie aut elektrycznych to jeden z elementów naszej strategii, która zakłada coraz silniejsze zaangażowanie w działania proekologiczne – tłumaczy Tomasz Sudaj, dyrektor strategii rynkowej w BZ WBK Leasing. – W Polsce, podobnie jak i w całej Europie, coraz większą wagę przykłada się do ekologii, a my pomagamy klientom w realizacji ekoinwestycji. Pierwszy pojazd elektryczny sfinansowaliśmy już w 2010 r. Dzisiaj proponujemy naszym klientom kompleksową ofertę obejmującą wszystkich polskich dealerów oferujących auta z napędem w pełni elektrycznym – dodaje Tomasz Sudaj.

Spółka dostrzegła potencjał, który wykorzystują już leasingodawcy za oceanem. Według danych Bloomberga samochody elektryczne są w Stanach Zjednoczonych przede wszystkim leasingowane. W ten sposób Amerykanie finansują blisko 80 proc. „elektryków”.

 Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Czy przenieść firmę za granicę

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty