Gospodarka

Nadzwyczajny eksport usług

Fot. Shutterstock

Od grudnia 2016 r. do listopada 2017 r. polski eksport usług osiągnął wartość 220 mld zł. Dzięki temu nadwyżka w handlu zagranicznym tego sektora przekroczyła 75 mld zł i jest 10-krotnie wyższa niż w przypadku wymiany towarowej.

Tylko w ciągu ostatnich trzech lat dodatnie saldo wzrosło 2-krotnie, a od 2010 r. – 6-krotnie. – W kilku kategoriach bilansu handlu usługami opartymi na wiedzy wspięliśmy się na pierwsze miejsce w Unii Europejskiej – mówi Marcin Lipka, główny analityk Cinkciarz.pl.

Od lat bardzo dobrze radzimy sobie w branży transportowej. Odpowiada ona za ok. 30 proc. nadwyżki w saldzie usług. Znakomicie wygląda też sektor turystyki, gdzie dodatnie saldo w ciągu ostatnich sześciu lat zwiększyło się 4-krotnie. Największa poprawa nastąpiła jednak w kategorii „usługi telekomunikacyjne, informatyczne i informacyjne”. W 2010 r. Polska miała tu deficyt w handlu zagranicznym przekraczający 0,5 mld zł. Według ostatnich danych NBP za 2016 r. obecnie ma nadwyżkę na poziomie 8,7 mld zł.

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Boom na drony

Cztery sposoby na podatki

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty

Zamiast dziel i rządź - mnóż i zarządzaj!