Prawo i podatki

Czy jesteś gotowy na RODO?

Fot. Shutterstock

GDRP, czyli Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, zwane w Polsce RODO, zacznie obowiązywać 25 maja. Biorąc pod uwagę złożoność działań wymaganych przez tę regulację i potencjalne kary, jakie pozwala nakładać na przedsiębiorców, termin ten naprawdę nagli. Co trzeba wiedzieć i co zrobić, aby firma była gotowa na RODO?

Obowiązujące dziś zasady ochrony danych osobowych zostały określone w dyrektywie 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Wspólnot Europejskich z 1995 r., a w Polsce – w ustawie o ochronie danych osobowych z 1997 r., na długo przed epoką e-handlu i Big Data. Zdecydowanie więc wymagały odświeżenia. Zamiast je jednak doprecyzowywać czy aktualizować, postanowiono stworzyć zupełnie nowy kodeks postępowania z danymi osobowymi, aby dobrze działał zarówno dziś, jak i w przyszłości. 

Tak powstało GDRP (RODO), czyli rozporządzenie przyjęte przez Unię Europejską, które ma ujednolicić przepisy dotyczące ochrony danych osobowych wewnątrz całej wspólnoty. Co więcej, przepisy te mają dotyczyć nie tylko firm z UE, lecz także wszelkich podmiotów świadczących usługi na jej terenie.  Kolejną nowością jest to, że w maju 2018 r. zaczną obowiązywać w krajach członkowskich bez potrzeby wydawania lokalnych aktów prawnych (Polska skorzysta z możliwości przyjęcia krajowej ustawy implementującej GDRP). Wszędzie w takim samym brzmieniu i z identycznym zakresem ochrony praw konsumentów – bo to ona jest w tym wszystkim najważniejsza. 

 

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

 Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Czy przenieść firmę za granicę

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty