Prawo i podatki

Czy jesteś gotowy na RODO?

Fot. Shutterstock

GDRP, czyli Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, zwane w Polsce RODO, zacznie obowiązywać 25 maja. Biorąc pod uwagę złożoność działań wymaganych przez tę regulację i potencjalne kary, jakie pozwala nakładać na przedsiębiorców, termin ten naprawdę nagli. Co trzeba wiedzieć i co zrobić, aby firma była gotowa na RODO?

Obowiązujące dziś zasady ochrony danych osobowych zostały określone w dyrektywie 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Wspólnot Europejskich z 1995 r., a w Polsce – w ustawie o ochronie danych osobowych z 1997 r., na długo przed epoką e-handlu i Big Data. Zdecydowanie więc wymagały odświeżenia. Zamiast je jednak doprecyzowywać czy aktualizować, postanowiono stworzyć zupełnie nowy kodeks postępowania z danymi osobowymi, aby dobrze działał zarówno dziś, jak i w przyszłości. 

Tak powstało GDRP (RODO), czyli rozporządzenie przyjęte przez Unię Europejską, które ma ujednolicić przepisy dotyczące ochrony danych osobowych wewnątrz całej wspólnoty. Co więcej, przepisy te mają dotyczyć nie tylko firm z UE, lecz także wszelkich podmiotów świadczących usługi na jej terenie.  Kolejną nowością jest to, że w maju 2018 r. zaczną obowiązywać w krajach członkowskich bez potrzeby wydawania lokalnych aktów prawnych (Polska skorzysta z możliwości przyjęcia krajowej ustawy implementującej GDRP). Wszędzie w takim samym brzmieniu i z identycznym zakresem ochrony praw konsumentów – bo to ona jest w tym wszystkim najważniejsza. 

 

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

MyCompany Polska 12/2018
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty

Zamiast dziel i rządź - mnóż i zarządzaj!