Finanse

Przezorny ubezpieczony

Fot. Shutterstock

Niezależnie od branży, w której działają, firmy w przytłaczającej większości powinny ubezpieczyć przynajmniej niektóre aspekty swojej działalności. Jakie są tu dziś możliwości dla mniejszych przedsiębiorstw i jakie koszty wchodzą w grę?

2017 rok, mimo lepszej koniunktury w gospodarce, był dla małych i średnich firm trudniejszy niż lata ubiegłe. Pokazuje to skala upadłości. Jak podaje Euler Hermes, od stycznia zeszłego roku do października zbankrutowały 753 przedsiębiorstwa (jedną z ważniejszych przyczyn było zwlekanie odbiorców z płatnościami). To aż o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. – Firmy z sektora MSP niestety nie zawsze mają świadomość  istniejącego ryzyka związanego ze sprzedażą towarów lub usług z odroczonym terminem płatności. Argument typu „znam swoich odbiorców” bardzo często bierze górę nad ich realną oceną – twierdzi Robert Dunaj, dyrektor marketingu w Euler Hermes.

Wśród czynników, które wpływają na problemy MSP, eksperci wymieniają też m.in. dużą konkurencję czy zbyt wysokie koszty działalności. Ci, którzy nie lekceważą ryzyka, przede wszystkim boją się utraty płynności (jak podaje Deloitte, jej utrzymanie to absolutny priorytet dla 37 proc. rodzimych firm). – Oczekiwania przedsiębiorców sprowadzają się do posiadania ochrony, która pozwoli przetrwać w sytuacji, która może zachwiać biznesem – mówi Damian Andruszkiewicz, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Boom na drony

Cztery sposoby na podatki

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty

Zamiast dziel i rządź - mnóż i zarządzaj!