Optymalizacja kosztów

Przemyśl swoje zakupy

Fot. Rafał Szczepaniak

Optymalizacja zakupów to dla przedsiębiorcy wyzwanie, szczególnie gdy ma być prowadzona z głową. Ale może bardzo pomóc ograniczyć wydatki, zwłaszcza że zakup materiałów i usług odpowiada często za przytłaczającą większość z nich, a w przypadku firm produkcyjnych – nawet za 90 proc. 

Najbardziej popularna ścieżka optymalizacji zakupów zakłada dwa kroki: zrozumienie bazy wydatków, czyli ich kategoryzację, i opracowanie strategii zakupowej, to jest docelowego modelu, w którym chcemy zarządzać daną grupą wydatków – mówi Katarzyna Cichoń, menedżer w dziale usług doradczych KPMG (więcej na ten temat w ramce „Od kategorii do strategii”). 

Kategoryzacja to zaprowadzenie porządku, który ułatwi nam szukanie oszczędności. Przede wszystkim dzielimy zakupy na kluczowe dla działalności naszej firmy i na związane z nią tylko pobocznie. Te pierwsze wymagają wyjątkowej rozwagi, bo na szali jest jakość naszych działań i oferty, a może nawet nasza biznesowa przyszłość. Trzeba się np. zastanowić, czy opłaci nam się zamiana dostawcy na tańszego, którego trzeba będzie przez dłuższy czas wdrażać do współpracy, kosztem naszej elastyczności. Albo na takiego, który za niższą cenę dostarczać będzie gorsze podzespoły bądź usługi (np. logistyczne), co narazi nas na utratę klientów, wyższe koszty serwisowania, napraw czy reklamacji. 

 

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Boom na drony

Cztery sposoby na podatki

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty

Zamiast dziel i rządź - mnóż i zarządzaj!