Handel

Rekordowa ekspansja polskiej żywności

Fot. Shutterstock

W 2016 r. wpływy z eksportu produktów rolno-spożywczych wyniosły w Polsce rekordowe 24,1 mld euro, a jego udział w handlu zagranicznym przekroczył 13 proc. Jak wynika z najnowszego badania KPMG, blisko co drugi przedsiębiorca twierdzi, że polskie pochodzenie żywności oddziałuje na jej korzyść.

81,2 proc. spożywczego eksportu trafia do UE, głównie do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Czech, Holandii i Włoch. Poza Unią największymi odbiorcami są Rosja, USA, Arabia Saudyjska, Białoruś i Ukraina. Jako najbardziej perspektywiczne wskazywane są rynki azjatyckie, bliskowschodnie, afrykańskie i Ameryka Północna.

Najczęściej stosowaną formą sprzedaży jest eksport bezpośredni – prawie 80 proc. przedsiębiorstw samodzielnie dociera do końcowego odbiorcy. Popularna jest także sprzedaż przez dystrybutorów lub partnerów zagranicznych, działalność na zlecenie zagranicznych importerów bądź jako podwykonawca innego eksportera. W celu dalszej ekspansji aż 18 proc. firm planuje dokonać fuzji lub przejęcia w ciągu najbliższych trzech lat.

 Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Czy przenieść firmę za granicę

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty