Handel

Rekordowa ekspansja polskiej żywności

Fot. Shutterstock

W 2016 r. wpływy z eksportu produktów rolno-spożywczych wyniosły w Polsce rekordowe 24,1 mld euro, a jego udział w handlu zagranicznym przekroczył 13 proc. Jak wynika z najnowszego badania KPMG, blisko co drugi przedsiębiorca twierdzi, że polskie pochodzenie żywności oddziałuje na jej korzyść.

81,2 proc. spożywczego eksportu trafia do UE, głównie do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Czech, Holandii i Włoch. Poza Unią największymi odbiorcami są Rosja, USA, Arabia Saudyjska, Białoruś i Ukraina. Jako najbardziej perspektywiczne wskazywane są rynki azjatyckie, bliskowschodnie, afrykańskie i Ameryka Północna.

Najczęściej stosowaną formą sprzedaży jest eksport bezpośredni – prawie 80 proc. przedsiębiorstw samodzielnie dociera do końcowego odbiorcy. Popularna jest także sprzedaż przez dystrybutorów lub partnerów zagranicznych, działalność na zlecenie zagranicznych importerów bądź jako podwykonawca innego eksportera. W celu dalszej ekspansji aż 18 proc. firm planuje dokonać fuzji lub przejęcia w ciągu najbliższych trzech lat.

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Boom na drony

Cztery sposoby na podatki

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Zamiast dziel i rządź - mnóż i zarządzaj!

Moda na single