Nowe Technologie

Polski rynek gamingowy w natarciu

Boom na producentów gier video trwa. Polscy gamedeveloperzy mają zakończyć 2017 r. na 23. pozycji w globalnym rankingu. Takie miejsce zawdzięczają innowacyjnym pomysłom i nieszablonowemu podejściu do gier, czego przykładem jest m.in. łączenie pomysłów z branży growej i filmowej. Niedawno krakowski Bloober Team ogłosił, że do swojej najnowszej produkcji – gry „>observer_” zaangażował Rutgera Hauera, aktora znanego m.in. z hitu „Łowca Androidów” (ang. „Blade Runner”).

W ubiegłym roku, według raportu firmy Newzoo, wartość globalnego rynku gier wyniosła 99,6 mld dol. Analitycy przewidują, że tegoroczny wynik przekroczy 106 mld dol., a do końca 2019 r. wzrośnie do ponad 118 (przyrost o 6,6 proc. w okresie 2015–2019). Polska w tym rankingu pnie się coraz wyżej – 23. miejsce wśród światowych producentów gier jest efektem dynamicznie działających firm, które w globalnej konkurencji rywalizują z największymi. Przykładem jest m.in. krakowski Bloober Team, który do swojego najnowszego tytułu zaangażował filmową ikonę lat 80. ubiegłego wieku – Rutgera Hauera. – Gra „>observer_” to cyberpunkowy horror psychologiczny, który dzieje się w Krakowie w 2084 r. Chcieliśmy maksymalnie uwiarygodnić klimat gry. Ogromnie się cieszę, że nawiązaliśmy współpracę z Rutgerem Hauerem, tym bardziej, że całkowicie zaangażował się w pracę przy tym projekcie – mówi Piotr Babieno, prezes Bloober Team. Nie jest to jedyny aktor, z którym pracował team produkcyjny z Krakowa. Wcześniej spółka ujawniła, że jedną z głównych ról w grze odegra Polak – Arkadiusz Jakubik. – Technika motion capture (skanowanie postaci realnej osoby do gry) daje nam, twórcom, nowe możliwości. Dzięki temu zbliżamy się do branży filmowej, już nie tylko w warstwie grafiki (mimo że to film często pozostaje na granicy gatunków), ale samej pracy aktorskiej, reżyserskiej czy dźwiękowej – dodaje Babieno.

Rynek coraz śmielej dostrzega te trendy, dzięki czemu branża gier video rozrasta się w imponującym tempie. Amerykańska gra „Everything” otrzymała na tegorocznym festiwalu filmów krótkometrażowych w Wiedniu (VIS Vienna Shorts) nagrodę jury, przez co będzie mogła ubiegać się o statuetkę Oscara w kategorii animowany film krótkometrażowy. Jest to pierwsza w historii nominacja do Oscara dla produkcji tak dalece spoza rynku filmowego. Co ciekawe „>observer_” w lipcu br. pokazywany był na stoisku kanadyjsko-amerykańskiej wytwórni filmowej Lionsgate (Lions Gate Entertainment Corporation), a sam Bloober Team ze swoją grą pojechał na największą masskultorową imprezę – Comic-Con w San Diego.

Gracz w najnowszym tytule krakowskiego studia wciela się w tytułowego Observera – neuronowego detektywa, postać odgrywaną przez Rutgera Hauera. Jako członek elitarnej, finansowanej przez korporację Chiron jednostki ma zdolność hackowania i przejmowania umysłów przestępców. Gra zadebiutowała 15 sierpnia br. na trzech głównych platformach – komputerach PC, konsolach Sony PlayStation4 i Microsoft XboxOne.

Bloober Team grą „>observer_” sięga po nowe ambrozje, które dotychczas leżały poza jego możliwościami. Ubiegły rok producent zamknął z zyskiem na poziomie 7,2 mln zł. Od tegorocznego wyniku uzależnił przeprowadzenie programu motywacyjnego dla kluczowych pracowników spółki. Skup akcji własnych z rynku na poziomie 2,5 proc. nastąpi, jeśli spółka zarobi od 15 do 20 mln zł, a w optymistycznym wariancie nawet do 4 proc. akcji własnych przy zysku przekraczającym 20 mln zł. Bloober Team jeszcze w tym roku chce dołączyć do spółek notowanych na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych. Akcje producenta są notowane na rynku NewConnect, a obecna kapitalizacja pozwala na zmianę rynku notowań.

 Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Czy przenieść firmę za granicę

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty