Rynek pracy

Program ambasadorski narzędziem budowania marki pracodawcy

SHUTTERSTOCK

Dla studentów programy ambasadorskie są szansą na zdobycie pierwszego doświadczenia w kontakcie z biznesem. Dla najlepszych ambasadorów – furtką do dalszej kariery. Firmom natomiast dają możliwość efektywnej promocji marki pracodawcy na uczelniach oraz docierania do młodych talentów. Studencki ambasador pełni rolę przedstawiciela firmy w środowisku akademickim, dba o jej promocję i dobry wizerunek.

Studenci, świadomi wymagań, jakie stawia przed nimi obecnie rynek pracy, chcą zdobywać pierwsze doświadczenia zawodowe jeszcze na studiach. Programy ambasadorskie dają im taką możliwość, ale też nie kolidują z obowiązkami studenckimi. Dla najlepszych ambasadorów są często furtką do późniejszego zatrudnienia. Ambasador ma obowiązek reprezentowania firmy na uczelni w ciekawy i skuteczny sposób. To, co powinno charakteryzować młodego ambasadora, to kreatywność i przedsiębiorczość. Firmy często pozostawiają swoim uczelnianym przedstawicielom swobodę w działaniach promocyjnych i chętnie angażują się w inicjatywy ambasadorów (takie jak standy, konkursy czy udział w targach kariery). Niekiedy pomysły, które okazały się sukcesem na uczelni, zostają wdrażane przez firmę na większa skalę.

Niektóre firmy powołują swoich ambasadorów poprzez rekrutacje indywidualnych kandydatów, inne korzystają z istniejących na uczelni kół i organizacji studenckich. Organizacje, które posiadają w swoich szeregach wielu ambasadorów, to między innymi Enactus, AIESEC i AEGEE. Członkowie organizacji bardzo chętnie angażują się w promocje firm partnerskich na uczelniach wyższych.

– Często prosimy studentów o przekazywanie swoim znajomym ofert praktyk i staży naszych firm partnerskich poprzez mailing i za pośrednictwem social media. Nasi studenci są też bardzo kreatywni w swoich działaniach na uczelniach, z własnej inicjatywy organizują standy promocyjne, starając się przyciągnąć rówieśników do firm – mówi Tomasz Duda, Enactus Poland Program Director.

Dzięki programom ambasadorskim studenci mają okazję poznać struktury i kulturę organizacyjną dużych firm. Budują sieci kontaktów biznesowych i poznają specyfikę pracy w danej branży. Uczą się też, jak skutecznie organizować wydarzenia promocyjne i rozwijają umiejętności komunikacji.

Możliwości nauki w ramach programów ambasadorskich jest zresztą o wiele więcej. Począwszy od sponsorowanych przez firmę szkoleń wyjazdowych, po indywidualny mentoring prowadzony przez pracownika firmy. Niektóre przedsiębiorstwa, takie jak KPMG, oferują swoim ambasadorom atrakcyjne bonusy w postaci miesięcznego stypendium, dofinansowania do karty miejskiej czy iPada.

Programy ambasadorskie na uczelniach pozwalają zwiększać świadomość danej marki wśród młodych ludzi. Firmy komunikują się ze studentami za pośrednictwem ich „kolegi z ławki” – ambasadora, dzięki czemu przekaz jest wiarygodniejszy. Przedsiębiorstwa takie jak PZU czy PwC mają w swoich szeregach nie jednego, a kilku lub nawet kilkudziesięciu ambasadorów. Jedną z największych sieci studenckich ambasadorów w kraju dysponuje międzynarodowy konkurs Global Management Challenge, rozwijany w Polsce przez firmę BIGRAM. Z sieci ambasadorów mogą korzystać partnerzy programu, tacy jak Amazon, Avon czy Grupa Żywiec.

– Rola ambasadora firmy to świetna okazja do rozwinięcia zdolności organizacyjnych i komunikacyjnych, do pobudzenia swojej kreatywności i sprawdzenia siebie w sytuacjach stresowych. Pozwala także poznać pracę firmy od wewnątrz, misje i wartości, którymi się kieruje. Dzięki takiej wiedzy, jako ambasador, mogę z pełną świadomością zarekomendować firmę moim kolegom – mówi Bartłomiej Malinowski, koordynator Programu Ambasadorów Global Management Challenge.

Dzięki współpracy z młodymi ludźmi przedstawiciele biznesu poznają ich perspektywę i świeże spojrzenie na firmę. Budują wizerunek zaangażowanego i atrakcyjnego pracodawcy, co przyciąga do firmy najlepsze młode talenty.

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Boom na drony

Cztery sposoby na podatki

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty

Zamiast dziel i rządź - mnóż i zarządzaj!