Marketing

Kluczowe dane za grosze

© SHUTTERSTOCK

Jak tanio lub nawet za darmo pozyskiwać ważne dane, aby monitorować konkurencyjność swojego biznesu, jego efektywność i kondycję finansową?

Ten, kto prowadzi firmę, wie, że jej sytuacja na rynku potrafi zmienić się diametralnie w ciągu kilku dni. Odejście kluczowego handlowca, rezygnacja ważnego klienta lub dostawcy, pojawienie się agresywnej konkurencji, spóźnianie się odbiorcy z płatnością – to wszystko potrafi szybko wpłynąć na rentowność biznesu. Części tych zmian można na szczęście zapobiec. Powiedzmy, że świadczymy usługi na bardzo wysokim poziomie. A jednak – klienci od nas odchodzą. Gdybyśmy regularnie zbierali odpowiednie dane z rynku i od klientów, być może w porę zorientowalibyśmy się, że np. źle przygotowujemy dla nich oferty. Skupiamy się na rozwiązywaniu deklarowanych przez nich problemów, zamiast zaspokajać ich faktyczne potrzeby, których czasem sobie nawet nie uświadamiają, albo przekonująco wykazywać, jaki powinni mieć zwrot z inwestycji w nasze usługi. 

Warto więc monitorować rynek i własne zasoby, swoją konkurencyjność na wielu polach, relacje z klientami, pracownikami, dostawcami, ich kondycję i potrzeby, a także ich spostrzeżenia i opinie, pomagające ulepszać wartość tego, co dostarczamy. Na dodatek użyteczne dane można nierzadko zdobyć za darmo. Dzięki temu, nie ponosząc jakichś szczególnych kosztów, przedsiębiorcy mogą regularnie aktualizować to, na czym stoją, aby zawczasu korygować swoje plany strategiczne, dotyczące choćby stanu zatrudnienia czy polityki cenowej, a czasami po to, by móc szybko na coś zareagować (np. chwilową obniżką czy innowacją w ofercie albo w sposobie promowania się). 

 

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Boom na drony

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Cztery sposoby na podatki

Zamiast dziel i rządź - mnóż i zarządzaj!

Moda na single