Rynek pracy

Grywalizacja wyznacza trendy w szkoleniach i integracji pracowników

SHUTTERSTOCK

Grywalizacja to innymi słowy rywalizowanie poprzez grę. Doskonale sprawdza się w procesach rozwojowych, niezależnie od profilu działalności czy też struktury firmy. Jest efektywna w rozwoju wiedzy i umiejętności (z różnych dziedzin) i może mieć formę zabawy, która angażuje emocjonalnie i integruje pracowników.

Metoda ta coraz częściej jest wykorzystywana w procesach rekrutacyjnych, już na etapie pozyskania zainteresowania kandydatów. Sprawdza się szczególnie w przypadku młodego pokolenia wchodzącego na rynek pracy. Gry są atrakcyjne dla millenialsów, czyli pokolenia Igrek, ponieważ angażują, pozwalają rywalizować i pokonywać kolejne wyzwania. Grywalizację w procesie komunikacji marki pracodawcy oraz rekrutacji z powodzeniem wykorzystują największe brandy, takie jak Grupa Żywiec, Pepsi, PwC, Unilever czy Grupa PZU. Coraz częściej po gry sięgają też mniejsi pracodawcy, szczególnie w sektorze IT. Marka, która korzysta z grywalizacji, jest postrzegana jako nowoczesna oraz otwarta na młodych ludzi i ich potrzeby.

W procesach szkoleniowych i integracyjnych

Coraz częściej pracodawcy sięgają również po rozwiązania szkoleniowo-integracyjne oparte na mechanizmach gier. Uczestnicy szkolenia opartego na rywalizacji (np. pracując w grupach) angażują się bardziej, pracują w większym skupieniu, dzięki czemu lepiej zapamiętują nową wiedzę, wyrabiają nowe nawyki i umiejętności. Jeśli uczestnicy pracują na przykładach „wyjętych z życia”, czyli np. muszą zaplanować decyzje dla swojej firmy, a potem zmierzyć się z wynikami, to mamy do czynienia z najbardziej efektywną formą nauki poprzez praktykę. Taką zaawansowaną grywalizacją są komputerowe symulacje biznesowe, ponieważ bazują na skomplikowanych algorytmach, dostarczając uczestnikom twardych danych, a nie przypuszczeń.

W symulacjach biznesowych uczestnicy pracują w rywalizujących ze sobą zespołach. Zarządzają wirtualnymi firmami, wcielają się w rolę dyrektorów, którzy podejmują strategiczne decyzje. Zdobywają praktyczną wiedzę, ucząc się na „żywym organizmie”, bez obaw przed konsekwencjami złych decyzji (straty pozostają wirtualne). Jest to okazja, by poczuć pełną odpowiedzialność za firmę, co w realnym życiu przekłada się na lepsze zrozumienie pracy przełożonych i funkcjonowania przedsiębiorstwa jako całości. Symulacja może być organizowana na platformie online lub przy użyciu komputerów, podczas szkoleń stacjonarnych. Po każdym części grające zespoły otrzymują informacje zwrotne w postaci wyliczonych przez komputer wyników, np. zestawień rachunku zysków i strat, bilansu, cash flow swoich firm etc.

Przykładem online’owej symulacji biznesowej, która od ponad 15 lat działa na polskim rynku, jest międzynarodowy konkurs Global Management Challenge. Jego uczestnicy deklarują, że największą korzyścią z udziału w symulacji jest rozwinięcie umiejętności dotyczących zarządzania strategicznego, współpracy w zespole, wiedzy na temat analizy finansowej oraz „spojrzenie z lotu ptaka” na firmę. W GMC grywalizacja obejmuje pracowników firm i studentów. Udział zespołów zróżnicowanych pod kątem wieku i doświadczeń sprawia, że rywalizacja jest jeszcze bardziej emocjonująca, a wyniki trudne do przewidzenia.

Warto grać

Grywalizacja daje pracodawcom bardzo dużo możliwości w obszarze zarządzania kadrami. Odpowiednio przygotowane programy grywalizacyjne wspierają rozwój pracowników i zwiększają ich zapał do pracy. Pozwalają przyciągać do firmy młode talenty i wyławiać spośród nich te najlepsze. Ponadto optymalizują system szkoleniowy w firmie oraz dostarczają pracodawcy informacji o tym, co najbardziej motywuje jej pracowników oraz jakie są ich potrzeby. Tworzą również platformę do współpracy ze studentami oraz uczelniami wyższymi.

Grywalizacja jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla pracodawców, którzy chcą świadomie inwestować w kapitał intelektualny swoich pracowników oraz mieć zaangażowany i zgrany zespół.

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Boom na drony

Cztery sposoby na podatki

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Zamiast dziel i rządź - mnóż i zarządzaj!

Moda na single