Zarządzanie

Jak zaplanować ekspansję zagraniczną

© SHUTTERSTOCK

Coraz więcej firm z sektora MSP, co potwierdzają statystyki, dochodzi do wniosku, że polski rynek to dla nich za mało. Myśli o wyjściu z biznesem za granicę są tym śmielsze, że podsycają je zarówno liczne programy unijne i rządowe wsparcia eksportu, jak i sukcesy tych, którym się udało. Ale jak się do tego zabrać?

Na początek trochę zimnej wody. Z ekonomicznego punktu widzenia, w dobie globalizacji, Polska jest wciąż niewielkim, wschodzącym rynkiem europejskim. Możemy być dumni z tempa i jakości naszego rozwoju, powinniśmy też być ambitni, niemniej do ekspansji międzynarodowej należy podchodzić realistycznie. Uważać, aby nie popaść w hurraoptymizm (czy też, jak to nazywają Anglicy, w auto convenience of excellence). Nawet jeśli firma odniosła rynkowy sukces w Polsce, a swój produkt czy usługę postrzega jako innowację w skali globalnej, szanse, że inni podzielą ten punkt widzenia, nie muszą być wcale duże. Im lepiej przygotujemy się do zadania, tym większa szansa na sukces. 

W 2016 r. prawie co piąta polska firma z sektora MSP (17 proc.) prowadziła już działalność poza granicami kraju. Będzie ich przybywać, bo – jak wynika z badania „Leasing Index” zrealizowanego na zlecenie BZ WBK Leasing – rozpoczęcie międzynarodowej ekspansji w najbliższych latach deklaruje kolejne 20 proc. To im dedykujemy nasz poradnik. 

 

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Boom na drony

Cztery sposoby na podatki

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Zamiast dziel i rządź - mnóż i zarządzaj!

Moda na single