Pierwszy biznes

Kryteria wyboru firmy leasingowej

Tomasz Jąder, wiceprezes zarządu BZ WBK Leasing

Leasing to coraz popularniejsza forma zewnętrznego finansowania firm, zwłaszcza z sektora MSP. Rynek dojrzewa, a na atrakcyjność oferty leasingowej w coraz większym stopniu wpływają kryteria pozacenowe – tak wynika z badań „Leasing Index” zrealizowanych na zlecenie BZ WBK Leasing.

Leasing jest jednym z głównych źródeł zewnętrznego finansowania dla przedsiębiorstw z sektora MSP. Dzięki niemu małe i średnie firmy mogą dokonywać inwestycji, rozbudowując m.in. swoje parki maszynowe, linie produkcyjne czy flotę samochodową. Na segment ten przypada aż 80 proc. rynku leasingu w Polsce. Korzystanie z tej formy finansowania deklaruje przy tym 36 proc. polskich przedsiębiorstw segmentu MSP. Wśród firm zatrudniających do 49 pracowników odsetek ten wynosi 35 proc. Zdecydowanie częściej z leasingu korzystają średnie firmy (50–249 pracowników), wśród których odsetek korzystających to 81 proc.

Przedstawiciele średnich przedsiębiorstw częściej korzystają z leasingu dlatego, że mają coraz większą świadomość istoty polityki inwestycyjnej, poszukiwania i weryfikacji optymalnych źródeł finansowania oraz prezentują znacznie większe potrzeby inwestycyjne w określone środki trwałe. Prognozy jednak pokazują, że wraz ze wzrostem poziomu świadomości finansowej i potrzeb inwestycyjnych również mały biznes będzie coraz chętniej korzystał z leasingu. Rynek tych usług rośnie, co widać po wartościach transakcji w ubiegłym roku.

– Zgodnie z danymi za trzy kwartały 2016 r. sfinansowaliśmy ruchomości o łącznej wartości ponad 2,83 mld zł netto, tj. o 9,6 proc. więcej niż przed rokiem, a na rynkach pozarolniczych wzrost wyniósł 25,6 proc. W tym samym okresie dzięki naszej ofercie kupiono pojazdy o wartości ponad 1,55 mld zł z dynamiką plus 40 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku – mówi Tomasz Sudaj, dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej BZ WBK Leasing.

Na co zwracają uwagę przedstawiciele firm, decydując się na leasing? Z badań wynika, że 35 proc. przedsiębiorców z segmentu MSP kieruje się kryterium ceny. Jednak z roku na rok rośnie rola czynników pozacenowych, które wpływają na atrakcyjność oferty. Przy czym warto zwrócić uwagę, że różnią się one w zależności od wielkości firmy.

Dopasowanie oferty do potrzeb, znajomość firmy czy rekomendacja finansującego to kwestie dużo istotniejsze dla małych firm, podczas gdy wśród średnich przedsiębiorców częściej decyduje cena, parametry związane z przejrzystymi i bezpiecznymi zapisami umowy oraz wcześniejsze doświadczenia z danym leasingodawcą. Osobną kwestią w przypadku analizy kryteriów wyboru firmy leasingowej są wyniki badania w rozbiciu na poszczególne branże: budowlaną, handlową, produkcyjną i usługową.

– W przypadku przedsiębiorców działających w sektorze budowalnym aż 60 proc. respondentów wskazało cenę jako ważne kryterium wyboru leasingodawcy. Powodem tego jest przede wszystkim otoczenie, w jakim przedsiębiorcy ci funkcjonują, czyli niskie marże połączone z dużą konkurencją rynkową – mówi Tomasz Jąder, wiceprezes zarządu BZ WBK Leasing. – Odwrotnie sytuacja wygląda w usługach, gdzie poziom marż jest znacznie wyższy i uzależniony od jakości świadczonych usług – kryterium ceny nie jest już tak istotne, a wybór partnera inwestycyjnego determinują inne czynniki – dodaje. 

MyCompany Polska 12/2018
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty

Zamiast dziel i rządź - mnóż i zarządzaj!