Gospodarka

Zagranica nam niestraszna

SHUTTERSTOCK

Aż 84 proc. polskich firm działających za granicą  zamierza tam rozwijać swoją ekspansję – wynika  z badania Fundacji Kronenberga przy banku Citi Handlowy. 62 proc. z 300 przepytanych spółek nie obawia się Brexitu. 

Wśród powodów dalszej ekspansji przedsiębiorstwa najczęściej wskazują na wyższą rentowność sprzedaży eksportowej (73 proc. zapytanych). Jeśli chodzi o bariery rozwoju wymieniają silną konkurencję (25 proc.), biurokrację (17 proc.), rzadziej ryzyko kursowe i różnice kulturowe (10 i 9 proc.). – Polskie firmy nie boją się rozszerzać obszaru swojej działalności, mimo że aż 79 proc. z nich uważa, że to właśnie za granicą muszą sprostać wyższym wymaganiom klientów. Choć taka ekspansja wymaga silniejszego zaangażowania, to rentowność mobilizuje do większej aktywności – mówi Piotr Kosno, dyrektor zarządzający departamentu klientów strategicznych w Citi Handlowym. 

Rodzimym przedsiębiorcom pomaga coraz lepsza renoma naszych produktów, zwłaszcza spożywczych, budowlanych i mebli, oraz konkurencyjne ceny. Jedynie 38 proc. z nich obawia się ewentualnych konsekwencji Brexitu, jak ograniczenia w przepływie towarów i usług, niekorzystne różnice kursowe i podniesienie ceł. 

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty